Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 interview met Adri de Bruijn 

Naam: Adri de Bruijn
Opleiding: KABK en 10 jaar portret/modeltekenen
Discipline: Schilderen (Acryl-Aquarel) Pasteltekeningen, Portret in opdracht
site: http://www.debruijn-art.nl
Bijlage:
adri.jpg
adri.jpg [ 55.49 KiB | 2121 keer bekeken ]
Inspiratie doet Adri op van datgene wat hij om zich heen ziet en hem boeit en dat kan heel wisselend zijn:
bv. een expositie, een museumbezoek of oude Japanse prenten maar vooral door de reizen die hij met zijn vrouw maakt naar Oosterse landen (Egypte, Tunesië, Griekenland, India, Nepal, China e.d.) zijn de laatste jaren een onuitputtelijke bron van inspiratie. Daar worden veel van zijn ideeën geboren.
Het landschap, de cultuur, de mystiek maar in het bijzonder de mensen die hij in deze landen ontmoet, boeien geweldig.
Urenlang kan hij deze mensen observeren, alles om zich heen vergetend, tot zijn verbeelding zich geleidelijk ideeën voor een tekening of schilderij vormt.
Vervolgens maakt Adri dan wat aantekeningen en schetsjes en veel foto's, al of niet met telelens (om moeilijkheden te voorkomen) en deze verwerkt hij dan ook weer in zijn schilderijen.

Zo heeft het terracottaleger in China heeft ook veel indruk op hem gemaakt en daaruit zijn ook de nodige werken ontstaan.
Van de Japanse vrouw en met name de geisha heeft Adri inmiddels tientallen schilderijen gemaakt in pastel en acryl op doek. De mystiek die om deze vrouwen hangt en eeuwenoude tradities probeer hij weer te geven in mijn portretten.
Bijlage:
secrets.jpg
secrets.jpg [ 47.24 KiB | 2121 keer bekeken ]
Eigenlijk begint Adri altijd met het gezicht om daaromheen het schilderij verder op te bouwen; de ene keer gedetailleerd, de andere keer in grote toetsen, vaak met paletmes.
De gezichten en handen werkt hij meestal wel helemaal uit, omdat die juist vaak zo frêle zijn en voor Adri is het daarom ook van essentieel belang deze eveneens fijn weer te geven.
Voor de handen en stand van het lichaam heeft Adri altijd een model voorhanden, n.l. zijn vrouw; en wanneer een schilderij zijn eindfase bereikt kijkt zij kritisch mee, attendeert hem soms op kleine details, waar dan nog wat verder aan gewerkt wordt.
Het rode stempel dat op veel van Adri’s werken voorkomt is een speciaal voor hem gemaakte weergave van zijn voornaam in Chinese karakters.

Vóór het schilderen van portretten en model heeft Adri een tijdlang stillevens en landschappen (in Frankrijk) geschilderd maar ook heeft hij een tijd lang hoofdzakelijk abstract werk gemaakt.
Het is steeds weer een periode van waar hij op een bepaald moment door geraakt wordt en dat koestert Adri: “ik laat me niet in een bepaalde richting duwen” vult hij aan, “schilderen is voor mij mijn wereld, waar ik lol aan beleef, wat mij op dat moment bezig houd.” Eén van zijn favoriete abstracte pasteltekeningen is:
Bijlage:
beauty.jpg
beauty.jpg [ 78.5 KiB | 2121 keer bekeken ]
"Hierin ben ik begonnen met een paar aardekleuren en héél donkergrijs zonder dat er een idee, laat staan een titel in mijn hoofd zat maar al poetsend met pastelkrijt zag ik er rotsen in en met toevoeging van wit ontstond het idee storm en zo heb ik het uitgewerkt.”

Het favoriete portret van Adri is ‘Wendy’. Zij stond, nadat hij haar via een vriend had leren kennen, model voor een serie portretten en daarvan neemt er één een speciaal plekje in. Dit portret is spontaan ontstaan en met plezier gemaakt. Daarnaast is het nu onderdeel van zijn visitekaartje.
Bijlage:
wendy.jpg
wendy.jpg [ 93.26 KiB | 2121 keer bekeken ]

Maar ook het kamerscherm dat Adri vorig jaar maakte (115 uur arbeid!) is door het maakplezier alsmede vele gemaakte uren dierbaar geworden.
Bijlage:
kamerscherm.jpg
kamerscherm.jpg [ 75.39 KiB | 2121 keer bekeken ]

Als 3e een schilderij van Mai Matsui welke qua sfeer ook goed geslaagd is en ook meteen werd verkocht toen het geëxposeerd werd. “Dat vond ik achteraf eigenlijk wel jammer” voegt Adri toe, “ik had het eigenlijk zelf willen houden. Maar zo gaat dat soms. Gelukkig heb ik er nog goed beeldmateriaal van!”
Bijlage:
mai matsui.jpg
mai matsui.jpg [ 110.76 KiB | 2121 keer bekeken ]

Adri is duidelijk van vele markten thuis. Portret, dieren, landschap, abstract én een breed materiaalgebruik maar heeft in het portretwerk zijn passie gevonden. Op onze vraag of dat nu ook strookt met wat de koper het liefst van hem ziet of volgt hij zijn passie en kan dat omdat er ander werk goed verkoopt zegt hij:
“Ik volg echt mijn passie, waarin ik op dat moment, of in een bepaalde periode, zin in heb. Maar door de div. kunstuitlenen, waar regelmatig werk van mij verkocht wordt en verkoop tijdens exposities alsmede de portret opdrachten lukt het me aardig, zonder me te houden aan dat wat de koper het liefst zou zien.
Aan 3D-werk ben ik eigenlijk nooit toegekomen, wel speel ik regelmatig met de gedachten om van diverse oude materialen ruimtelijk werk te maken. Dus wie weet!"

Adri is fulltime kunstenaar en is weliswaar vaak gevraagd om les te geven maar dat heeft hij nog steeds kunnen afwenden. “Gelukkig wel”zegt hij “Ik denk ook dat ik er niet geschikt voor ben”.
Kunstmarkten heeft hij in het verleden wel gedaan maar nu niet meer. De kans dat je naast iemand komt te staan met fröbelwerk welke zich wel uitgeeft voor kunstenaar is groot en dat gaat ten koste van je eigen werk vindt Adri.
Op dit moment wordt hij vertegenwoordigd door drie galerieën:Blanch-art productions in Hellevoetsluis, Thyade in Rotterdam-Alexandrium en Tarpanart in Ootmarsum en is hij voorzitter van het kunstenaarscollectief KEO-Ede.
Gemiddeld wordt er 6 maal per jaar geëxposeerd, hetgeen deels op uitnodiging gaat en deels door Adri zelf geregeld wordt.
Tijdens exposities liggen er altijd flyers, cv's en visitekaartjes. Dat vertaalt zich vaak naar nieuwe contacten en/of opdrachten.

Tijdens een eigen expositie in Renkum, enkele jaren terug, werd Adri door een kunstenares geattendeerd op EXTO en de volgende dag heeft hij zich gelijk aangemeld.
“Daar heb ik geen moment spijt van gehad. Het is voor mij de hoofd-site en gemakkelijk in gebruik. Zodra ik een nieuw werk heb gemaakt, neem ik er een foto van en zet deze gelijk op mijn EXTO site. Via de nieuwsbrief van de site krijgen dan ongeveer 70 belangstellenden binnen 1 week het nieuwe werk te zien. Een prima PR!” Zo vertelt Adri enthousiast.
Ook bezoekt hij vaak het forum waar hij toch regelmatig tips oppakt van medekunstenaars en ook de interessante discussies.
Naast de EXTOsite staat zijn werk nog op 4 andere sites en op de site van Hubrecht Duijker.

Heb je nog vragen aan Adri? Stel deze hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
08 sep 2010 08:46
Profiel WWW

Geen specifieke vragen, maar wat mij wel opvalt is het feit dat zijn naam welgeteld 18 keer vernoemd wordt.

Adri, nu weten we echt hoe jij met je voornaam heet :D

Misschien is een interview afnemen gemakkelijker als opschrijven?

Overigens is het stuk op inhoud prima gebracht en ben ik van wat meer in's en out's op de hoogte gesteld, dank hiervoor.

En voor onze grote vriend Adri heel veel succes gewenst, NU en in de jaren die nog afgelegd worden.

Bericht: #2
09 sep 2010 10:47
Profiel WWW

Prachtig werk, met vakmanschap gecreëerd en dat toch met veel ruimte laat voor eigen speelsheid en interpretatie. Zeer boeiende handen en houdingen, heel interessante kleurstellingen. En vooral veel boeiende textures. Neen, dat heeft niks met de tekst van het interview te maken.
Ik begin steeds meer geboeid te raken, en naar ik merk velen met mij en ook Adri, door de weergave van strukturen. Niet zozeer de manier van stof- of materie-weergave, maar vooral het ¨kleurenspel¨, het ritme van zich herhalende kleuren, patronen en vlakken. Dus het abstractie deel van het werk. Bij zijn werk ervaar ik dit als muziek om naar te kijken.
Hoe hij dat gebruikt in: Kamerscherm, bijvoorbeeld. Dat blijft boeien en wordt nooit saai. Knap werk Adri. Ik blijf het volgen.

Bericht: #3
09 sep 2010 11:42
Profiel

henksentel schreef:
Geen specifieke vragen, maar wat mij wel opvalt is het feit dat zijn naam welgeteld 18 keer vernoemd wordt.

Adri, nu weten we echt hoe jij met je voornaam heet :D

Misschien is een interview afnemen gemakkelijker als opschrijven?

Overigens is het stuk op inhoud prima gebracht en ben ik van wat meer in's en out's op de hoogte gesteld, dank hiervoor.

En voor onze grote vriend Adri heel veel succes gewenst, NU en in de jaren die nog afgelegd worden.

Bedankt Henk.
Rian vind Adri vast een mooie naam!!!! :lol:

Bericht: #4
09 sep 2010 15:32
Profiel

Peter, bedankt voor je reactie.

Bericht: #5
09 sep 2010 15:34
Profiel

de verschillende manier waarop Agnes en ik het interview vorm geven is er debet aan dat je bij mij de specifieke vragen niet genoteerd ziet staan.
Althans, meestal; 'k verwerk het over het algemeen in het verhaal.
Daarnaast probeer ik de eigen naam met hij/zij/ze af te wisselen omdat dat m.i. ook niet echt lekker leest, constant dezelfde titel.
Maar ik neem de opmerking zeker mee Henk. Mij was het niet opgevallen dus zal erop gaan letten. :)

Bericht: #6
09 sep 2010 20:31
Profiel WWW

Je weet al dat ik helemaal weg ben van je Japanse dames maar je abstracte werk is ook erg expressief!

Bericht: #7
14 sep 2010 14:23
Profiel WWW

Tijdens de kunstdag in Apeldoorn heb ik je gesproken en enkele Japanse dames in het echt mogen aanschouwen. Ze stonden vlak bij de ingang en je kon er niet omheen, prachtige werken waarvan ik onder de indruk was. Leuk interview.

Bericht: #8
14 sep 2010 20:29
Profiel

Dankjewel Carla en Angeline.

Bericht: #9
15 sep 2010 09:02
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]