Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Interview met Ruud van Stokkum 

Bijlage:
DSCF7153.JPG
DSCF7153.JPG [ 233.62 KiB | 3191 keer bekeken ]

Naam: Ruud van Stokkum
Opleiding: Lerarenopleiding tekenen en handvaardigheid in Utrecht en daarna de Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming.
discipline: Tekenen, schilderen, grafiek (etsen, linosnede) en digigrafiek.

http://www.ruudvanstokkum.nl

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk?
Mijn grootste inspirator blijft toch Picasso een man met een sprankelende en onderzoekende geest, met een oeuvre dat zeer uiteenlopend is qua stijl maar toch altijd herkenbaar, fantasievol in materiaal en techniek, kleurrijk. Maar ook surrealistische kunstenaars als Man Ray, Picabia en Max Ernst zijn inspirerende voorbeelden evenals de cobra kunstenaars Lucebert en Alechinsky en de Duitse schilders Lüpertz en Polke.
Ik werk zelden naar de aanschouwing maar ik ben wel een gretige kijker en wat ik zie komt op enig moment en op een of andere manier wel weer terug in mijn werk.
Wat mij vooral intrigeert is het feit dat zodra de punt van mijn potlood of penseel de ondergrond raakt er geleidelijk aan vanzelf iets ontstaat, een beeld, en dat beeld zoekt contact met een ander beeld en die beelden rijgen zich aan een tot een mogelijk verhaal. Je kunt het zien als het op een zichtbare manier nadenken over van alles en nog wat. Het kan gaan over mensen, dieren, dingen, met soms verwijzingen naar mythologische verhalen, over planten, op het niveau van cellen, en kristallen, waarover eigenlijk niet?. Het eindresultaat is altijd weer een verrassing voor me zelf en zo moet het blijven.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Het werk dat ik op de exto-site exposeer zijn voornamelijk die werken die ik digigrafieken noem. Daarnaast zijn er een kleine hoeveelheid tekeningen, schilderijen en linosneden te zien.

De digigrafieken zijn te karakteriseren als digitale collages.
De collage techniek is ontwikkeld aan het eind van de 19e eeuw en verder ontwikkeld door kubisten en dada kunstenaars . Max Ernst verknipte foto’s maar ook gravures uit boeken en construeerde daar nieuwe “verhalen” mee.

Bijlage:
maxernst.jpg
maxernst.jpg [ 93.11 KiB | 3191 keer bekeken ]

Max Ernst

En dat is precies wat ik doe. Ik verknip, plak , vergroot verklein, verander mijn eigen tekeningen en schilderijen uit de afgelopen 25 jaar met digitale middelen, tot er een heel nieuw beeld met een nieuw “verhaal “ ontstaat. En als ik een beeld wat ik nodig heb niet in mijn werk kan vinden dan teken of schilder ik het alsnog, fotografeer het en verwerk ik het in de (digitale) collage.

Het grappige is dat zodra je een paar dingen bij elkaar zet er een kiem voor een verhaal ontstaat; een verhaal dat nog alle kanten op kan gaan.
De titels kunnen daarbij helpen, maar kunnen je ook op een dwaalspoor brengen. En iedereen ontdekt iets anders. Iets van zichzelf wellicht. (Wat je denkt ben je zelf !)
Belangrijk voor mij is dat het echte kijkprenten worden, waar veel in te zien is aan voorstellingen, vormen, en kleurschakeringen, met de mogelijkheid dus om de fantasie aan het werk te zetten.
Mijn werk gaat over alledaagse dingen: uiteenlopende gedachten over al het menselijke handelen, in tekortkomingen, fantasieën, mythologieën, absurditeiten, poëzie, humor, geschiedenis, wetenschap, natuur en cultuur. Maar ze zien er niet alledaags uit.

Door deze collageachtige techniek ontstaan er voor mij ook spannende ontmoetingen tussen verschillende technieken binnen één beeld. Zo kun je er sporen van etsen aantreffen, kleine krabbeltekeningetjes die uitvergroot in een grof geschilderde omgeving figureren, linosneden in een geaquarelleerde omgeving en dat geheel weer overgoten met een saus van digitaal gepixel.
Boeiend vind ik daarbij ook de ontmoetingen tussen mijn vroege werk en mijn latere werk en vooral ook de compleet nieuwe “werelden” die uit die combinaties ontstaan.

Deze prenten zie ik als een afsluiting van een lange periode van schilderen en tekenen en een opmaat naar nieuw schilderwerk waarmee ik druk aan het experimenteren ben. Tegelijkertijd is het een bijzonder soort overzichtstentoonstelling van mijn werk, want ieder onderdeel van de collages komt uit tekeningen en schilderijen die ik in de loop der jaren gemaakt heb.

Mijn werk ontstaat in vlagen, periodes van intensief werken wisselen zich af met periodes dat er niets beeldends uit mijn vingers komt. Ik ben nu een poos digitaal bezig geweest en het wordt weer hoog tijd voor vuile handen

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Ik heb niet echt een werk dat een speciale plek inneemt, alles wat ik maak is echt van mij, het zijn allemaal mijn “kinderen” en ze zijn me allemaal dierbaar, mooi of lelijk, groot of klein. Om er toch maar een uit te pikken: “Serendip dreamwatcher” is een prent die gaat over serendipity (in goed nederlands :serendipiteit)

Bijlage:
9_serendip_dreamwatcher.jpg
9_serendip_dreamwatcher.jpg [ 86.37 KiB | 3191 keer bekeken ]

Voor mij is het tekenen en schilderen een soort dagdromen. Mijn nachtdromen onthoud ik nooit, maar zoals eerder gezegd, zogauw als de punt van potlood of penseel de ondergrond raakt dan ontstaat er bijna vanzelf wat. Serendipiteit is het vinden van iets onverwachts en bruikbaars terwijl je op zoek bent naar iets totaal anders. De digitale collage was voor mij in eerste instantie een hulpmiddel om knippend en plakkend een uitweg te vinden voor vastgelopen schilderijen. Door een passend stuk uit een ander schilderij toe te voegen aan een vastloper of door kleurstellingen te veranderen hoopte ik een uitweg te vinden. Maar die techniek van digitaal knippen en plakken opende ineens totaal nieuwe mogelijkheden die dichter kwamen bij datgene wat ik nastreef dan wat ik ooit voor mogelijk had gehouden.
In Serendip Dreamwatcher zijn fragmenten te zien uit tenminste 7 verschillende werken die allemaal ook nog digitaal “geremasterd” zijn. Ik heb ontzettend veel tekeningen en schilderijen waar ik uit kan putten en de bij toeval ontdekte nieuwe mogelijkheden waren te verleidelijk om te weerstaan.

Agnes: Je werkwijze houdt een beetje het midden tussen het automatische handschrift en het 'gebruik maken van' het onbewuste (dat de surrealisten kenmerkt). Ontstaat er zodoende ook wel eens iets waar je zelf van terugschrikt?
Nee hoor, ik schrik niet zo gauw, bovendien merk ik dat de beelden die ontstaan niet zozeer psychologisch van aard zijn maar tegemoet komen aan mijn behoefte om verhalen te verbeelden, op een wijze zoals bijv. Jan Steen, Jeroen Bosch of Pieter Breugel dat doen of andersom zoals Gabriel García Márquez in zijn verhalen beelden oproept. De werkwijze van het automatische handschrift en het gebruik maken van het onbewuste is vooral in mijn tekeningen een bepalende factor. Deze tekeningen zijn weer het bronmateriaal voor veel van mijn schilderijen lino’s en digigrafieken. De digigrafieken ontstaan weer door intuïtieve keuzen uit de vele tekeningen en schilderijen.

Je zegt :“Ik ben nu een poos digitaal bezig geweest en het wordt weer hoog tijd voor vuile handen.” Is er een verschil in de 'vuile handen' manier van werken en de digitale wijze? Ik ben geneigd te denken dat de digitale manier een minder directe is. Heb ik dat mis? De digitale manier is uiteraard minder direct in de zin dat ik niet lekker met verf, krijt of potlood aan het rommelen ben. Als je met die materialen bezig bent dan ontstaan de vormen, ruik je de verf en voel je het krijt en de ondergrond (papier, hout, doek). Dan zijn compositie, voorstelling, drager en materiaal één. Als ik digitaal bezig ben dan ben ik vooral aan het componeren, de reeds getekende en geschilderde vormen worden uitgeknipt en vergroot of verkleind. Ik schuif ze voortdurend heen en weer in een achtergrond die vaak ook weer uit een mix van verschillende geschilderde en getekende vlakken bestaat. Ik verander de contrasten, de kleuren, ik vergroot en verklein, rek uit of druk in elkaar. In die zin is het ook wel een vrij directe manier van componeren maar mijn materialen zijn dan niet meer verf en krijt maar de reeds getekende en geschilderde en daarna uitgeknipte vormen. Als ik teken of schilder kan ik de compositie nooit op zo’n directe manier veranderen, noch kan ik op een snelle manier de kleuren en kleurstellingen veranderen en beoordelen. De computer geeft je dus een ander soort directheid. In die zin heb je het mis dus.
Vroeg of laat komt er na al dat geknip en geschuif een moment dat alles op een natuurlijke manier in elkaar past, een moment dat je er niets meer aan toe kunt voegen of weg kunt laten. En dat ook de mogelijkheid tot een “verhaal” zich aandient. Dan is het werk gedaan.
En natuurlijk: hoe beter je de techniek beheerst, hoe directer je ermee kunt werken dat geldt voor tastbare materialen dat geldt ook voor digitaal werk.

Hoe profileer je jezelf?
Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik ben geen lid van een kunstgroep of collectief maar ben wel jaarkaarthouder van het Grafisch Atelier ’t Gooi in Hilversum (http://www.gaghilversum.nl/). en daar heb ik ook de mogelijkheid om mijn digitale collages te drukken met hoogwaardige gepigmenteerde inkten op mooie papiersoorten in een oplage van hoogstens 50 exemplaren.
In dat pand heb ik ook een Atelier. Daar neem ik deel aan groepstentoonstellingen maar ik heb verder niet veel tijd om zelf tentoonstellingen te regelen. Ik ben docent beeldende vorming aan het Adriaan Roland Holst College in Hilversum en doe dat al jaren met veel plezier, maar daar gaat ook wel een hoop vrije tijd in zitten.
Daarom sta ik ook niet op markten, ik heb er de tijd niet voor maar ook geen zin in, de tijd die ik over houd naast mijn werk als docent en andere verplichtingen wil ik het liefst besteden aan mijn beeldend werk. Daar mee bezig zijn geeft me meer plezier dan het verkopen ervan. Een galerie die mij vertegenwoordigt heb ik nog niet. Zeker, ik heb me ook wel eens proberen voor te stellen hoe mijn werk er in een galerie zou uit zien en dat vond zijn weerslag in prenten zoals deze:

Bijlage:
1_visiting_an_exhibition_wondring_what_it_is_all_about.jpg
1_visiting_an_exhibition_wondring_what_it_is_all_about.jpg [ 68.2 KiB | 3191 keer bekeken ]

Bijlage:
1_Argus_keeping_an_eye_on_the_exhibition.jpg
1_Argus_keeping_an_eye_on_the_exhibition.jpg [ 73.04 KiB | 3191 keer bekeken ]

Natuurlijk wil ik wel graag dat mijn werk gezien wordt en daarom ben ik blij met mijn webstek bij EXTO. Ik heb heel lang rondgelopen met het idee om een website te maken maar hoe doe je dat? EXTO bood uitkomst. Het doet me plezier om te zien dat daar redelijk wat “aanloop” is.
Kom je wel eens op het Extoforum?
Ik kijk met enige regelmaat op het forum maar ik vind het een verwarrend medium, ik weet nooit wat bij wat hoort wat het begin is en wat het eind.

Heb jij ook een vraag aan Ruud van Stokkum, stel hem hier!

Agnes Frijlink

Bericht: #1
01 sep 2010 11:33
Profiel

Leuk Ruud, om hier een interview van jou te lezen!
Ken je mooie, kleurrijke werk natuurlijk..maar het is dan weer erg leuk om iets van je techniek en inspiratie te weten te komen.
Hoop nog veel werk hier bij Exto, op expo's of in het atelier te kunnen bewonderen.
In elk geval succes en inspiratie gewenst!

Bericht: #2
10 sep 2010 07:16
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]