Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Ada Krowinkel 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Naam: Ada Krowinkel
Woonplaats: Breda
Opleiding: Les van verschillende kunstenaars, vervolgens 1 jaar kunstacademie St. Joost in Breda en Den Bosch.
Discipline: schilderen, collages, installaties (soms)
site: http://adakrowinkel.exto.nl
Bijlage:
ada.jpg
ada.jpg [ 70.04 KiB | 1648 keer bekeken ]
Dé inspiratie van Ada is de mens en zijn beleving in al zijn aspecten. Vooral de persoonlijke geschiedenis van elk mens: de som van ervaringen, al dan niet volgens overlevering, zijnde de ‘blueprint’ van elk mens. Dit vertaalt zich dikwijls in collages met teksten, foto’s etc. die ook weer bewerkt worden met verf.
Daarnaast kan zij geïnspireerd “of misschien zelfs wel geobsedeerd” zijn, door een kleur, lijn of een vorm. Er zit altijd wel iets van humor in haar werk, onopvallend; en soms moet je heel goed kijken wil je zien. Maar dat is wat Ada betreft dan ook de beloning voor iemand die echt het schilderij ‘leest’.

Wat ook een aanleiding voor een werk kan zijn is iets wat zij in de krant tegenkomt.
Zo heeft bv. een artikel over de albino’s in Afrika die vervolgd worden geresulteerd in een doek genaamd: ‘albino’s in the field’, Afbeelding
Een wat ‘klassieker’ schilderij dan de andere doeken en ook een van de weinige werken die in een keer op het doek kwam en ook direct ‘af’ was; iets dat bijna nooit gebeurt.
“Maar goed beschouwd kan in wezen alles dienen als bron voor een werk” zegt Ada tenslotte, “mijn antennes staan altijd op ‘on’; zodra er een signaal wordt opgevangen, gaat het brein aan de slag. Hetgeen overigens niet altijd goed voor de gemoedsrust!”

“Dit werk bv, ‘I’m writing from the grave’”zo verteld Ada, “is er 1 waar ik jaren over heb gedaan. Eronder zit een heel ander werk, dat ook op verschillende exposities heeft gehangen maar waar ik eigenlijk nooit tevreden over was. Precies de vinger erop leggen wilde ook niet lukken tot ik op een gegeven moment het doek wit maakte… toen gebeurde het”.
Afbeelding
In een flow heeft zij vervolgens dit doek gemaakt, het combineren van afbeeldingen, teksten, vlakken om te ordenen. Na afloop zag zij pas wat er in de tekst rechtsboven stond: ‘I’m writing from the grave’. En zo was het ook, dit doek is van ver gekomen en het was de enige titel die het kon krijgen.
Opvallend was dat tijdens de eerstvolgende expositie waar dit doek hing er gelijk direct 3 opties op kwamen. Zelfs vanaf het vakantieadres van 1 van degene die een optie namen ontstond mailverkeer, zo graag wilde hij het hebben. Uiteindelijk is dat ook de koper geworden en inderdaad, het past precies waar het hangt, alles klopt, het doek is op zijn bestemming!

Ada werkt veel met acryl, gecombineerd met teksten, foto’s, herinneringen etc. Echter….zodra er een collage af is, is de drang om gelijk een doek te schilderen niet te stuiten en dat dient zich dan ook ogenblikkelijk aan. Zodoende wordt er altijd aan verschillende doeken tegelijk gewerkt.
Kenmerkend is iig het kleurgebruik; Ada houdt van sprekende kleuren. Het mag vlammen, het moet actief en sprekend zijn.
Afbeelding
Dat is haar manier van werken. Het doek op de grond en Ada erboven potten verf leeg knijpend. Vervolgens werkt zij met grote kwasten, messen, papier, spons, schrapers en haar handen, boetserend in de verf, waarbij harde rock-muziek of juist klassieke muziek onontbeerlijk is.
Maar soms maak zij ook hele kleine doekjes, vanwege de zin om precies te werken. “En juist die tegenstellingen niet alsmaar hetzelfde doen, het steeds wisselen, maakt dit werk om van te houden”, aldus Ada.

Zo de site doorlopend kom ik ook in de galerie met allemaal houten kistjes die samen de bijzondere installatie ‘Remember me’ vormen.
Ada verteld er graag meer over:
“‘Remember me’ is een kunstwerk om niet te vergeten, om de herinnering levend te houden. Maar aan wat??? Aan wie? En is die herinnering altijd wel zo goed als wij willen vertellen?
We worden geboren, beleven onze jeugd, treden in ons zelf terug en dan….het loslaten van al die aardse zaken. En uiteindelijk is er de herinnering aan ons door anderen.
Wij maken onze eigen herinnering maar we hebben de ander nodig om ons te herinneren.
Het is een installatie van 40 gouden kistjes, kistjes zoals de reliekkistjes in de Middeleeuwen waarin een nagel, een haar van een heilige in werd bewaard en waarvoor kerken werden gebouwd speciaal om zo’n reliekkistje in te huisvesten. Deze kistjes waren van goud, het goud bracht de mens dichter bij God en los van de aarde.
‘Remember me’ wil laten zien dat herinnering van alle tijden is, ook in deze kistjes huizen herinneringen aan een geliefde, aan een tijd, aan iets wat voorbij is of gewoon aan schoonheid. Mooie, serieuze en gevoelige herinneringen, of juist grappige herinneringen. Het zet het aan tot nadenken, tot een grim-/glimlach; maar het zet ons vooral aan om de herinnering te koesteren. Dus open de kistjes en laat de herinnering zijn werk doen.”

Ook qua netwerken houdt Ada haar ogen en oren goed open. Het mooiste voorbeeld is een artikel over haar werk in een Canadese krant pas geleden.
Bij toeval kwam zij erachter dat de AbbotsfordToday, een internetkrant van Abbotsford, een stad bij Vancouver, bij een artikel van hen een foto van een schilderij van haar hadden geplaatst. Het artikel heette: Mea Culpa en zo ook het schilderij.
Afbeelding
In eerste instantie was ze gevleid maar dat duurde toch maar kort. Ze mailde de hoofdredacteur, schreef dat ze verbaasd was dat zij “Mea Culpa” op het net hadden gevonden maar nog meer dat ze geen toestemming voor het plaatsen gevraagd hadden.
Vervolgens stelde ze de hoofdredacteur voor dat de zij een ‘mea culpa’ aan haar zouden doen door haar een artikel in hun krant te gunnen. En zo geschiedde, een mooi groot artikel met veel foto’s.
En omdat Ada ook ‘social media’ gebruikt is het via linkedin en twitter opgepakt door andere media op internet.

Ada is geen fulltime kunstenaar en heeft nog een andere baan voor 4 dagen per week als projectleider. Daarvoor organiseert zij bijeenkomsten voor ondernemers en stelt ze het programma samen. Maar: Vanaf 1 januari 2011 zal dat nog maar 3 dagen per week zijn…..dus meer tijd voor de kunsten!

Ze exposeert een aantal keren per jaar, hetgeen zij zelf organiseert. Doet af en toe een lezing over haar werk en geeft workshops ‘vrij schilderen’, waarbij niet zozeer de techniek centraal staat maar meer hoe je de barrières bij je zelf weg kunt halen om de creativiteit een kans te geven en te laten zien wat dat oplevert.
Ook is zij lid van BOA, de vereniging van beroepskunstenaars in Breda. Gezamenlijk voeren ze regelmatig projecten uit, zoals b.v. bij ‘Nederland leest’, vorig jaar in de bibliotheek.
Daarnaast heeft zij zich aangesloten bij de ‘brabantgroep’ op exto.

Ada is jaren geleden bij Exto gekomen door een visitekaartje van een andere kunstenaar die op Exto zat. Zij is toen eens gaan kijken en was gelijk gewonnen. Een professionele uitstraling en een gebruiksvriendelijk programma. Het is gemakkelijk werken toe te voegen of weg te halen, dit houdt je site actueel. Soms is zij op het extoforum maar meer als lezer dan als deelnemer.


Heb je een vraag aan Ada? Stel deze hier.


Rian van Nieuwkerk

_________________
ik heb (g)een onderschrift


Bericht: #1
25 aug 2010 08:20
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Zoek naar:
Powered by phpBB