Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 interview met Liesbeth Daale 

Bijlage:
mail3.jpg
mail3.jpg [ 5.83 KiB | 4752 keer bekeken ]

Naam: Liesbeth Daale
Opleiding: Lerarenopleiding Ubbo Emmius, in Leeuwarden, handvaardigheid en textiel, daarna enkele kursussen draailes gevolgd en losse workshops.
Discipline: keramiek

http://liesbethdaale.exto.nl/

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Klei als materiaal is voor mij al heel inspirerend om mee te werken; het is heel direct, iedere aanraking zie je gelijk terug in de klei, kneden, duwen, slaan, trekken; het effect daarvan kan gelijk weer nieuwe ideeen opleveren.
Een inspirerende kunstenaar waar je dit duidelijke in het werk terugziet is Wilma Bosland. Haar werk heeft een heel fysieke uitstraling, je ziet duidelijk wat er met de klei gebeurt als je het bewerkt, scheurt, indrukt etc. Prachtig vind ik dat.
Andere keramisten die ik inspirerend vind, zijn Deirdre McLoughlin en Gordon Baldwin met eenvoudige maar sterke vormen waarin een deuk of kras in verwerkt is.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik neem meestal een gedraaide vorm als uitgangspunt. Met het werken op de draaischijf is het vormen van de klei heel direct; de klei gaat door je handen en elke aanraking laat sporen na. Een afgeleide van die “draairringen” zie je in mijn werk vaak terug.
Door het draaien ontstaat een symmetrische vorm, deze vervorm ik op verschillende manieren, of ik voeg meerdere delen samen waardoor de symmetrie wordt doorbroken.
Mijn werk komt steeds voort uit eerder werk. Daarbij ga ik verder met grote of kleine variaties, vanuit een andere invalshoek of door eerder werk op een heel andere manier te combineren.
In mijn vroegere werk zat ik nog vaster aan het "ambacht" van draaien, en daarbij de symmetrische vormen en de functionaliteit die gedraaide keramiek meestal heeft. De vorm heeft dan een bodem en is een omsloten ruimte waar iets in kan. Ik ging toen onderzoeken hoever ik kon gaan met het uitdraaien van de klei voordat het inzakte, scheurde, scheefzakte. Daarnaast wilde ik onderzoeken wat voor sporen je vingers achterlaten door het draaien en hoe dat extra te is benadrukken.
Gaandeweg heb ik die functie losgelaten. Ik bekijk nu hoever ik kan gaan, en wat er ontstaat als ik delen vervorm, versnijd, buig, indeuk en/of delen samenvoeg.
Op dit moment ben ik ook bezig met werk dat aan de muur kan hangen, met weer een gedraaide vorm als uitgangspunt en deze door o.a. het effect van zwaartekracht laten vervormen. Ik wil een soort van tekens/bakens aan de muur maken. Graffiti, krassen en sporen op muren etc. intrigeren me, wat betekenen ze? wat is er gebeurd? en waarom heeft iemand dat opzettelijk of onbewust achter willen laten?

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?

Bijlage:
nieuw.jpg
nieuw.jpg [ 53.79 KiB | 4616 keer bekeken ]

Dit is een van de eerste werken zonder bodem, er is geen functie meer. Daarna heb ik dit helemaal losgelaten.

Agnes: Het werk van Wilma Bosland is (als ik het juist heb) niet tot stand gekomen d.m.v gebruik van een draaitafel. Zou het tot de mogelijkheden kunnen behoren dat je in de toekomst de draaitafel (al dan niet tijdelijk) in de kast zet?
Anders geformuleerd: beperkt de draaitafel je mogelijk wel eens in de mogelijkheden qua vorm en expressie?

(zie website)

Het werk van Wilma Bosland is grotendeels wel begonnen op de draaitafel, je zou het niet zeggen, maar het is zo extreem vervormd/misvormd dat je dat moeilijk meer ziet.
Ik kan me niet goed voorstellen dat ik geen gebruik meer zou maken van de draaischijf, ik zie nog zoveel mogelijkheden en uitdagingen die ik wil uitproberen...
Het is natuurlijk wel een soort van zelfopgelegde beperking, maar door het draaien komt de klei onder een bepaalde spanning te staan, ook als je het vervormd of doorsnijdt, blijf je dat terugzien. Een met de hand uitgerolde plaat klei mist voor mij dat extra's, en geeft niet dat beeld

Soms maak ik trouwens nu toch wel eens een uitstapje naar handvormen, maar dat is dan wel steeds in combinatie met draaiwerk.
Helemaal handgevormd, daar kan ik (nog) niet veel mee, maar ik sluit het niet helemaal uit: je weet nooit hoe het zich ontwikkelt.

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Geen fulltime kunstenaar. Ik heb twee jonge kinderen en daarnaast werk ik nog parttime bij Tûmba, een organisatie voor ontwikkelingssamenwerking en anti-discriminatie.
Al met al kan ik minder tijd aan mijn werk besteden dan ik wel zou willen. Het denken erover en de ideeen gaan constant door, alleen de uitvoering moet vaak een tijd wachten. Ik maak wel schetsen tussendoor.

Geef je les/workshops?
Met de drie mensen waarmee ik een atelier deel, organiseer ik een workshop raku-stoken in het najaar, als dit een succes wordt zullen we het zeker vaker gaan doen.

Sta je op markten en/of word je doordoor een galerie vertegenwoordigt?
Ik word niet door een galerie vertegenwoordigd, en op kunstmarkten heb ik in het verleden wel gestaan, maar doe dit niet meer, ik vond dit niet een succes.
Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Samen met drie andere keramisten heb ik een atelier in het Haniagebouw in Leeuwarden. Hier zijn meerdere ateliers en één of twee keer per jaar organiseren we gezamelijk een open dag. Verder ben ik lid van de Stichting Keramisten Noord Nederland.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Ik probeer regelmatig te exposeren, soms word ik gevraagd een andere keer sluit ik ergens bij aan.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Via een collega kunstenaar die me op de mogelijkheden van Exto wees. Het bevalt prima. Via Exto ben ik onlangs benaderd door een galerie om te komen exposeren.
Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Ja, het is mijn hoofdsite
Ben je wel eens op het extoforum?
Heel sporadisch, maar nu met het Extopoint kijk ik regelmatiger op het groepsforum.

Heb jij ook een vraag aan Liesbeth, stel hem hier.

Agnes Frijlink

Bijlage:
mail 3.jpg
mail 3.jpg [ 2.08 MiB | 4752 keer bekeken ]

Bijlagen:
mail 1.jpg
mail 1.jpg [ 2.97 KiB | 4752 keer bekeken ]

Bericht: #1
18 aug 2010 12:06
Profiel

Leuk en bijzonder om te lezen hoe je tot je eigen vorm bent gekomen.
Sucses !

Gea Koevoets

Bericht: #2
02 feb 2011 23:33
Profiel

Mooi, zorgvuldig werk.
Leuk om eens een interview met u te lezen.
Groet, Hanny Mallekote, atelier Hoed Gezien.

Bericht: #3
17 nov 2011 17:53
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]