Naam Bart Vromans
Woonplaats Groningen
Opleiding Diverse cursussen,autodidact
Discipline Grafiek,schilderen en ruimtelijk
Bijlage:
Bart Vromans.jpg [ 49.75 KiB | 1942 keer bekeken ]
Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk?
Architectuur, ruïnes, vergankelijkheid..
Als ik ergens naar kijk voeg ik er graag extra's aan toe, eigen verhalen, ik zie het zo: Het bezichtigen van een historische plek, maar zonder de uitleg van de gids, meer met mijn eigen verzonnen verhaal. Dat is een reden waarom ik zo begeesterd ben door oude kathedralen, het verhaal daarachter. En het verhaal wat ik er zelf bij wil bedenken.
Bij ruïnes..., ja eigenlijk hetzelfde verhaal. En bij vergankelijkheid: De paradox, het beeld op zich, wat vergankelijkheid en ook verwoesting oproept bij mij. Een heel fraai voorbeeld vind ik het beeld van de ruïne van de kathedraal van Coventry, en de tegenstelling van het 50er jaren gebouw, dat er tegenaan staat. Dezelfde paradox zie ik bij beelden van slagvelden en oorlog. Het concrete beeld, los van de gruwelen, kan mooi zijn.
De enkele werken die ik van lange jassen heb gemaakt zijn geïnspireerd op de soldatenjas (Trenchcoat), bedacht door Thomas Burberry eind 19e eeuw
Werk je volgens een bepaalde methode? Ik werk hoofdzakelijk met drukinkt en inktrollers direct op papier. Thuis ben ik bezig met het uitzetten van ideeen, schetsen maken, een enkele foto als hulpmiddel, wat aantekeningen,deze bagage gaat mee naar het atelier waar ik met eerste opzetten begin van 2 of 3 werken, na enige dagen droogtijd de tweede laag,e nzovoort totdat mijn gevoel en blik zegt: ''Dit werk voelt goed aan''. Ik laat het werk enige dagen los en bezie het dan weer, daarna kan ik beoordelen of ik het werkelijk goed vind, zowel kwalitatief als inhoudelijk.
Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? Het is een ruimtelijk werk, staat in mijn raam en is niet te koop. Het is de belevenis van een jaar, vormgegeven als een soort stad,kasteel.. Ik noem het ''2008''

De galerie: Het Zijn. Je opent daar met de woorden:
“De vraag, de heilige graal: De verklaring van het Zijn...... Laboratoriumexperimenten met datgene wat is meegekomen op mijn verkenning voorbij mijn grenzen.”
Deze galerie bevat wonderlijk werk – bijvoorbeeld dit:
Zou je iets over de beweegredenen en betekenis van dit werk en van deze galerie willen vertellen? En wat bedoel je met: voorbij je eigen grenzen? Voorbij mijn eigen grenzen, daar wordt het of heel groot, of heel klein, zoals het grote (de ruimte) oneindig kan zijn, zo kan het kleine ook in onendigheid overgaan, en dat is voorbij mijn grens.....
Waar het grote ophoudt en het klein ophoudt....of is er verbinding tussen deze dimensies?
Dat is ook voor mij een vraag en ik leg deze de toeschouwer voor.
Laboratoriumexperimenten..... als ik met dit onderwerp bezig ben ter atelier voel ik mij een laborant,die het nodig voorwerk moet doen om tot een werk als''Nanochordata'' te komen,om duidelijk een wezentje te creeren wat logisch inelkaar steekt.
Een Nanochordata is een zeer klein wezentje, ongeveer 10 x kleiner dan een virus,maar met de eigenschappen van primitieve diertjes met een verlengd ruggemerg(Chordata)
De wereld der microben,virussen en de door mij bedachte veel kleinere levensvormen kunnen de toeschouwer aan het denken zetten over veel verborgen schoonheid in het kleine.
Hoe profileer je jezelf? Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik ben full-time kunstenaar
Geef je les/workshops?Workshops in het Grafisch Museum Groningen
Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigd?Geen van beide, ik word wel door galeries benaderd.
Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?Ja, Kunstreizigers, het concept van de Kunstreizigers sluit heel goed aan bij mijn werk.
Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?Deels zelf, deels geregeld.
Op welke manier breid jij je netwerk uit? Via het collectief Kunstreizigers en internet.
ExtoHoe ben je bij exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Via een collega, exto bevalt mij prima.
Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra? Mijn extosite is mijn hoofdsite.
Ben je wel eens op het extoforum? Ik ben een vaste forumganger.
Heb je ook een vraag aan Bart Vromans? Stel hem hier.Agnes Frijlink