naam Herman van de Poll
woonplaats Smilde
opleiding academie Minerva Groningen
discipline autonoom BK schilderen
site
http://www.herman.exto.nlBijlage:
herman van de poll.JPG [ 125.13 KiB | 1927 keer bekeken ]
Herman werkt abstract (geometrisch, figuratief abstract) en geeft op die wijze zijn thema en inspiratiebron ‘chaos’ vorm. De basis daarvan ligt in ‘de chaos theorie van Mandelbroth’, de geometrische kunst en bij bekende namen als Kadinsky en Mondriaan. Het werk wordt altijd laag
over laag opgebouwd
Vooral enkele werken uit de Fractaldimensie serie, zoals nr. 10

en nr. 18

nemen voor Herman een belangrijke plaats in omdat dit voor zijn gevoel een belangrijke periode is geweest. Eigenlijk geldt dit wel voor de hele Fractaldimensieserie.
Op onze vraag of het thema chaos nu eindeloos inspiratie oplevert of dat Herman best wel eens een andere richting op zou willen gaan antwoordde hij: “Nee, ik blijf bij het thema chaos, het levert me nog steeds veel op.”
Er is bij het werk van Herman van een sterke eigen stijl te spreken, maar dan zijn daar toch ineens een paar nieuwe werken in 2010, zoals bijvoorbeeld chaos 91

die een heel ander vorm tonen; lijnen i.p.v. figuren.
Toen wij hem vroegen naar het uitgangspunt hiervoor zei Herman: “Ik gebruik zo af en toe een zijweg om mijn inzicht te vergroten. Het geeft mij de mogelijkheid om mijn proces te continueren.”
Herman heeft naast zijn werk als beeldend kunstenaar ook nog voor 20 uur per week een functie in de nachtzorg. Daardoor is er niet echt tijd voor het geven van workshops dus die komen maar sporadisch voor, zo een á twee keer per jaar.
Zijn werk wordt vertegenwoordigd door de galerie: ‘het Kunstbedrijf’ in Heemstede en hij doet meestal ieder jaar mee aan de Kunst Cultuur vierdaagse in Midden Drenthe. Daarnaast regelt Herman zelf zo’n 3 á 4 exposities per jaar.
Om zijn netwerk uit te breiden wordt er gemaild, brengt hij regelmatig een bezoek aan galeries om nieuw werk te tonen en bezoekt hij regelmatig vernissages van andere exposities.
Herman is door vrienden bij exto terecht gekomen en dat bevalt prima. Zijn extosite fungeert dan ook als hoofdsite. Het forum wordt soms bezocht; de laatste keer was dat bij het topic LamaTopArt.
Heb je een vraag voor Herman? Stel deze hier.
Rian van Nieuwkerk