Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview Ella Joosten 

naam: Ella Joosten
opleiding: diverse studies o.a. kunstgeschiedenis universiteit Nijmegen, nieuwe
academie Utrecht
discipline: schilderen, houten sculpturen, relatie geschenken
site: http://www.ellajoosten.nl

Bijlage:
ellajoosten.jpg
ellajoosten.jpg [ 28.08 KiB | 1691 keer bekeken ]

Ella vindt haar inspiratie dagelijks in haar atelier, in het werkproces zelf. Werkend aan het ene ontwerp ontwikkelen zich ideeën voor volgende werken als vanzelf. Impulsen die op haar afkomen, wil zij zo snel mogelijk omzetten in beelden. Het reizen en contact met andere culturen werken daarbij als creatieve vitaminen.

Het werk vormt als het ware een ontleding en interpretatie van dingen die haar opvallen. Als schilder is Ella zowel bouwer als beeldhouwer tegelijk. Bij het ontstaan laat zij zich leiden door invallen en impulsen. Bepaalde thema’s worden uitgediept, wat resulteert in series zoals bv. de serie Geisha's. Deze wijze van werken is voor Ella een heel directe manier van ordenen en beleven, om met andere te kunnen communiceren.

We vroegen Ella iets te vertellen over genoemde serie.

Afbeelding

Ella: “Nadat ik een paar maanden in Tokyo heb verbleven, werd ik daar gegrepen door geisha's, die ik zomaar op straat tegen kwam in Tokyo en Kyoto. Ik werd meteen gegrepen door hun mystieke verschijning, hun prachtige kimono's, hun gracieuze manier van lopen. Ze waren bereid om voor mij te poseren, zodat ik ter plekke wat schetsen kon maken.
Tevens werd ik in Japan gegrepen door hagoita's, dat zijn gelukspoppen die op het einde van het jaar bij de tempel gekocht kunnen worden, vervolgens gezegend worden door de priester en die de mensen dan in hun huis plaatsen voor een gezond en gelukkig Nieuwjaar. De hagoita's hebben veel overeenkomsten met de geisha's, dezelfde motieven als in de kimono's worden gebruikt. Ook de kenmerkende gezichten en haardracht van de geisha's zie je in de poppen terugkomen.

Eenmaal terug op mijn atelier ben ik met dit materiaal aan de slag gegaan, en vond ik het een uitdaging om hier een nieuwe serie schilderijen op te baseren. Ik heb een kleurenpalet van diep en transparant rood gebruikt. Verder heb ik de schetsen, die ik in Japan heb gemaakt, uitgewerkt in boeiende composities. 

De schilderijen en houten sculpturen nemen altijd een belangrijkste plek in. Absolute favorieten heeft Ella daarin niet maar de meest recente werken zijn wel het belangrijkst, omdat die zeggen waar zij nu, artistiek gezien, staat. Eén van de recentste schilderijen is ‘cocktail’

Afbeelding

En de laatst afgemaakte sculptuur is ‘Runners’

Afbeelding

Als fulltime professioneel kunstenaar geeft Ella workshops in eigen atelier voor groepen. Bijvoorbeeld in het kader van een bedrijfsuitje, verjaardagsfeestje of een gezinsfeestje e.d. wordt er onder haar begeleiding door een ieder aan een eigen doek gewerkt, of een gemeenschappelijk schilderij gemaakt. Het onderwerp wat geschilderd wordt, wordt door de groep bepaald, bv. als het voor opa en oma is, wordt daar iets mee gedaan. Als ze klaar zijn, worden de zojuist vervaardigde schilderijen door de makers toegelicht, waarna ze mee gaan naar huis of het bedrijf om daar een plaatsje te krijgen.

Ella staat niet meer op markten. In het verleden wel maar vanwege het lage kwaliteitsniveau is zij daarmee gestopt. De tijd en energie die zij erin stopte leverde te weinig op.

Zij wordt vertegenwoordigd door enkele galeries zoals: Galerie Bollenstreek (Hillegom), Galerie AZ-Kunstprojecten (Nieuw Beijerland) en - Galerie De Pook (Delden). Daarnaast is Ella lid van de landelijk beroepsvereniging van beeldende kunstenaars, de BBK.

Exposities zijn over het algemeen op uitnodiging van een galerie. Soms zijn er officiële open atelierdagen maar in wezen is het atelier altijd toegankelijk op afspraak.

Netwerken gebeurt het meest via het web, zoals bv internetgaleries, omdat communiceren op deze manier is snel en efficiënt is. Ook heeft zij voordeel van de lijst galeries die op exto staan vermeld. Zo is er een samenwerking met Sille Kunst en Marlou Kursten.

Door te googelen is Ella bij exto terechtgekomen. Een interessante site, dat was gelijk duidelijk, dus heeft zij zich aangesloten. De extosite wordt naast een andere site als hoofdsite gebruikt. Het is ook de site die zij het meest up-to-date houdt. Hij is gemakkelijk actueel te houden en erg overzichtelijk. Dat bevalt haar. Het extoforum wordt maar zelden bezocht, daar komt het gewoonweg niet van.

Heb je een vraag voor Ella? Stel deze dan hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
16 jun 2010 09:55
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]