Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview Lucy van de Leemkolk 

Naam: Lucy van de Leemkolk
Opleiding: autodidact
Discipline: schilderen
Extosite: lusees.exto.nl

Bijlage:
Lucy.JPG
Lucy.JPG [ 167.08 KiB | 2992 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze.
Wie of wat inspireert jou in je werk?
Mijn inspiratie haal ik voornamelijk uit de zogenaamde magie van het leven. Alles wat je niet ziet, maar er voelbaar wel is. Dit veld is immens groot, verbindt alles met alles, zindert van de energie. Als ik los ben durf ik steeds meer te schilderen vanuit dit veld. Ik ervaar dit als: Samenwerken met het universum. Ik noem het vanuit nul, gedachteloos, wel met intentie en afstemming met 'iets in het veld wat op dat moment met mij resoneert'! Ik tap uit dit veld en pak iets, of nog beter, iets pakt mij, wat voor mij ook pas zichtbaar wordt als mijn doek af is. Gewoon mijn kwast volgen, zonder oordeel, wetende dat het altijd precies 'goed' wordt. Vertrouwen hebben in deze diepte, overgave, dat geeft de juiste sferen en intenties weer op het doek. Het voelt als schilderen vanuit verschillende invalshoeken, vanuit verschillende werelden, lagen en percepties om zo een nieuw beeld te laten ontstaan.

Ik heb me vooral laten inspireren door de boeken "Het Veld" van Lynn mc Taggart, Geometrie van de Schepping van Drunvalo, Emoto met zijn onderzoek naar water als informatiedrager, de graancirkels en momenteel de 'Reconnection' van dr. Eric Pearl.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Nee, ik sta er nogal los in, intuïtief. Ik werk wel altijd met olieverf en momenteel vaak met fotoscheursels gecombineerd.

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Mijn verrassendste werk vind ik 'Rhythm of Nature'.

Afbeelding

In dit werk ben ik voor het eerst voorbij gegaan aan mijn eigen (soms afkeurende) oordelen tijdens het schilderen, gewoon te durven doorschilderen voorbij je eigen grenzen. Juist dan kom ik in iets terecht waar ik door geraakt wordt, iets nieuws wat geen sturing nodig heeft. Hier ben ik ook voor het eerst de scheursels van foto's gaan verwerken om zo een andere werkelijkheid te scheppen, hetgeen een hoofdthema is. Vanuit dit vertrouwen te gaan werken, en het ook ten slotte wat te zien worden, maakt dit zo belangrijk voor mij.

De exto-vraag:
Net als “Rhythm of Nature” is het werk “Connect” horizontaal en langwerpig. Maar daarover gaat de vraag niet. Al lijkt het wel of dit formaat voor jou goed werkt om een 'verhaal' te vertellen. “Connect” schijnt mij een rustiger verhaal. Je zegt bij dit werk: “Laatste werk.... magisch midden... nóg geen complete verbinding... de verf droogt daar niet op in afwachting...in afwachting van wat???” Bijna al je werken zijn spiritueel van aard. Zou je dit werk wat willen toelichten? Bijvoorbeeld iets vertellen over hoe je te werk ging en wat je bedoelt met 'de complete verbinding'?

Afbeelding

Dit werk heb ik gemaakt als slotstuk van de serie Ancient Forest. Een olieverf serie met fotoscheursels. De verwerkte foto heb ik gemaakt in midden-Zuid-Frankrijk. Er gebeurde daar iets in de energie, alsof ik in verschillende tijden heen en weer stuiterde, of in parallellen terechtkwam. Die ene foto straalt dat aardig uit, een oud pad op weg naar.... Dus vandaar dat ik met die foto aan de slag ben gegaan als uitgangspunt, om datgene te benaderen wat ik gevoeld/ervaren heb.
Al schilderend ontstaat er voor mij dan een magische verbondenheid, ik laat het gewoon gebeuren én laat me ook leiden door de muziek.
Connect was bijzonder omdat ik "wist" dat deze in het midden niet af was. Dit werd benadrukt, het heeft zeker een half jaar geduurd voordat  het midden droog was. Ik heb het werk daarom ook nog steeds niet afgelakt en de mogelijkheid tot verkoop nog niet toegelaten.

Het bijzondere is nu dat dit werk al weer een tijdje in mijn huiskamer hangt met de tekst: magie in de mogelijkheid.....en door jouw vraagstelling en een verkeerd linkje wat me toegestuurd werd van  PAN-Holland, m.b.t. de natuurlijke tijd (Maya's) er bij mij vanmorgen de antwoorden zijn binnengevallen. Dan moet je eigenlijk een beetje op de hoogte zijn van de Maya's en hun natuurlijke tijd.

Het midden van mijn werk staat voor Hunab K'u. De puls die alle mogelijkheden in zich draagt (en dus nooit af is!) wat MOOI valt dit uiteindelijk weer op zijn plaats, laat zich zien. Synchroon uiteindelijk.
Ik kan me er nu bij neer leggen dat het niet af is en het midden laten... pulseren. Dit ga ik benadrukken met de verwerking van hele kleine edelsteentjes OM het midden heen, als sterren die schitterend de energie van Hunab K'u begeleiden.

Dan nog even een kleine uitleg over Hunab K'u.
Hunab K'u is het hart van de melkweg, de plaats die de Maya's de kosmische baarmoeder noemen. Hunab K'u is de Ene Schepper van Maat en Beweging, het hart van de melkweg waaruit volgens de Maya's alle maat en en beweging komt. Hunab K'u wordt gezien als zender van uitstralende energie/informatie. Het gebruikt sterren als lenzen om energie naar planeten te zenden. Voor onze Aarde is de Zon de hoofdoverbrenger voor de energie van Hunab K'u. Het is de lens waardoor Aarde direkte galactische informatie ontvangt. De pulsen van Hunab K'u worden gezien als een taal, of code/energieën opgeslagen in de "Tzolkin," een universele harmonische module die elke mogelijke combinatie van Hunab K'u in zich draagt. Het is de Heilige Kalender. Hunab K'u is het numeriek verband tussen de getallen 13 en 20. Zij representeren beweging en maat; energie en vorm; geest en ziel.

Hunab K'u is zowel het één als het ander, als noch het één, noch het ander. Het is mannelijk én vrouwelijk en toch is het onzijdig. In Guatemala noemen ze het ook vaak: Hart van de Hemel én hart van de Aarde. Als ik uiteindelijk de steentjes heb verwerkt zal ik het werk Hunab K'u gaan noemen.

Hoe profileer je jezelf?
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik ben naast mijn normale bezigheden fulltime kunstenaar, al is het maar in woord, ik leef het, maar kan niet van de opbrengst leven hoor. Hiermee wil ik maar zeggen dat ik niet dag en nacht aan het schilderen ben. Ik heb dagen, soms zelfs weken dat ik geen kwast aanraak (ook al zou ik dit soms wel willen, maar loop ik iedere dag weer tegen DIE barriëre aan. Maar soms heb ik gewoon ook even geen zin).

Als ik schilder is het toch altijd weer een ei leggen, fantastische opwinding, maar geen ontspanning. Dus soms probeer ik me er even helemaal los van te maken.

Geef je les/workshops?
Nee, af en toe wordt er wel om gevraagd, maar dat is iets waar mijn hart echt niet ligt en ik kan/wil het ook niet!

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?
Kleinschalig sta ik af en toe op een kunstmarkt of doe ik mee aan een project en/of expositie. Ik word niet door een galerie vertegenwoordigd (ik zou wel zo rijk willen zijn dat ik iemand inhuurde die dat piekfijn voor mij op touw zou kunnen zetten).

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ja, ik ben lid van de kunstgroep Kunst om de Hoek. Dit uit zich in het feit dat ik in ieder geval jaarlijks meedoe aan de Kunstfietsdagen, de atelierroute, de kunstmartkt en eventueel aan projecten die gekoppeld zijn aan de cultuurnacht en de kunstsupermarkt. Verder volg ik zo goed als mogelijk de vergaderingen en zo stuit ik wel eens op andere projecten en expositie mogelijkheden hier in de buurt. Dat geeft ook een extra stimulans vernieuwend bezig te blijven.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Dat doe ik zelf.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Op bovenstaande manier: inspelen op datgene wat zich aandient en mij aanspreekt. Het werkt als reclame als je geregeld naar buiten treed met je werk en ik heb het geluk de laatste tijd af en toe vernoemd te worden in een krantenstukje. Dat is goed voor leuke mond-op-mond-netwerkjes. Mijn netwerk zou ik nog beter kunnen regelen als ik een computerminded mens zou zijn, daar liggen denk ik ook enorm veel kansen.

Exto
Hoe ben je bij exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Ik weet het niet meer precies, ik denk via Google. Het bevalt me prima, ik vind het een prachtige bundeling van kunstenaars en ook nog eens mooi vorm gegeven. Bovendien kan je regelmatig weer eens wijzer worden via het forum. Als eigenwijze autodidact is dat enorm handig.  

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Ja, als hoofdsite.  Verder heb ik nog een blog.

Ben je wel eens op het extoforum?
Ja hoor, regelmatig. Wel kort , gewoon even surfen en dat wil ik ook zo houden. Ik vind het vooral leuk om even naar nieuw werk te kijken.

Heb jij ook een vraag aan Lucy van de Leemkolk? Stel hem hier!

Agnes Frijlink

Bericht: #1
24 maart 2010 11:58
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]