Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Interview Sasja Bork 

naam: Sasja Bork
opleiding: Academie Minerva Groningen
discipline: schilderen, grafiek, installaties en land-art
website: sasjabork.exto.nl

Afbeelding

Geïnspireerd door mensen en wat zij doen observeert, ervaart en verwerkt Sasja Bork deze indrukken in schilderijen of installaties.

De werkwijze verandert eigenlijk met het gebruikte materiaal. Bij het schilderen met olieverf maakt zij altijd een ontwerp van tevoren om dat vervolgens in verschillende lagen uit te werken. Bij werken met het paletmes is de voorstudie nog belangrijker, want je kunt dan bijna geen fouten maken (de dikke lagen verf laten zich moeilijk verwijderen). In de ontwerp- of latere fase van een schilderij wil er nog wel eens klassieke pianomuziek opstaan maar verder werkt Sasja in alle stilte aan haar schilderijen.

Iedere jaar (ongeveer) wordt er een bepaald thema uitgewerkt in een serie doeken (meestal een stuk of 12) waarbij de stijl wisselt naar gelang het onderwerp…..geen vaste stijl….vorm volgt inhoud.
Haar schilderijen zijn ook nooit ‘alleen maar een plaatje’. Net als de olieverf die gelaagd is, is de betekenis van het werk dat ook. Ze houdt niet van ellenlange teksten bij schilderijen: het moet voor zich spreken en meestal haalt de kijker het er wel uit.

Het schilderij 'Ik hou van mij' neemt een belangrijke plek in voor Sasja.

Afbeelding

Het is een zelfportret geschilderd in een periode van haar leven waarin zij ging beseffen dat je jezelf wel kunt proberen te beschermen (armen om je heen), maar dat er altijd dingen, mensen, situaties, gevoelens binnen zullen komen. Symbool daarvoor is het litteken op de elleboog. “Ik ben kwetsbaar”, zegt ze, “that's life."

Ik kies er nu bewust voor om open te blijven staan. Voor iedereen. Ik wil me niet afsluiten uit angst en daardoor belangrijke ervaringen missen. Natuurlijk is deze naïviteit niet grenzeloos: als iemand me kwetst ga ik er niet meer mee in zee. Maar het gekke is: als je je zo open opstelt zijn er weinig mensen die daar misbruik van maken. Deze ervaring heb ik vastgelegd in het Manifest voor de Kwetsbaarheid. “

Afbeelding

Sinds 2000 is Sasja fulltime kunstenaar dus dit jaar viert zij dan ook haar 10-jarig jubileum! Door les te geven en schilderijen in opdracht te maken heeft zij zich kunnen bedruipen zonder ondersteuning van Wwik of subsidies.

In haar atelier, de Oude Werf in Nieuwegein, gaf zij, voortvloeiend uit haar achtergrond van 1e graads lerares tekenen, onderwijskundige en communicatietrainer, cursussen in schilderen met olieverf en workshops. Tegenwoordig echter heeft ze alleen nog groepen in het Open Atelier: ervaren schilders die individueel worden begeleid, 50 schilders in 5 groepen per week, hetgeen het vaste inkomen genereert, al is het minimaal zonder de verkoop van schilderijen. Sinds vorig jaar illustreert zij ook voor uitgeverij Thema via haar vroegere werkgever Schouten & Nelissen.

De nieuwste schilderijen (de serie 'Dialogen'), zijn experimenten in de abstractie gebaseerd op de waarneming van dingen die normaal gesproken onopgemerkt blijven.

Afbeelding

De kleurrijke organische vormen zijn geïnspireerd op een opgekrulde boon uit de potpourri van de Ikea. Want, zo zegt Sasja: “Wanneer je nieuwsgierig blijft en je omgeving goed bekijkt dan zie je allerlei zaken die tot inspiratie kunnen dienen. Veel mensen nemen de tijd niet meer om naar buiten te gaan en goed om zich heen te kijken. Ze turen liever naar een flikkerend scherm in de hoek van de woonkamer.”

Op die wijze komt ook haar nieuwe werk weer indirect terug op haar inspiratie: mensen en hun gedrag. Zij wil de beschouwer uitnodigen om aan de dialoog mee te doen: naar het schilderij te kijken en erin te stappen. De nieuwe werken staan open voor interpretatie maar hebben daarnaast ook een eigen taal.
Juist met die relatie tussen beschouwer en schilderij vindt Sasja interessant en dat nodigt haar weer uit tot ermee ‘spelen’.

Soms staat Sasja op een kunstmarkt, alleen met grafiek. Omdat zij op veel plekken exposeert en die vrijheid ook graag wil houden, wordt ze niet vertegenwoordigd door één vaste galerie. Vooruitlopend op 2011 staat zij al bij diverse galeries ingepland maar dit jaar exposeert Sasja ad hoc. Dat is omdat de collectie nodig met nieuw werk uitgebreid moet worden, het schilderen heeft door een grote illustratieopdracht stil gelegen.

Diverse collectieven, waarvan de meeste uit exto voortkomen, kunnen op Sasja’s deelname rekenen. Zij vindt het leuk om collega-kunstenaars op een gezamenlijke manifestatie te ontmoeten, niet alleen om werk af te leveren maar ook om een steentje bij te dragen aan de organisatie. Enkele voorbeelden zijn: vier manifestaties in Woerden, drie maal ‘Rijnhuizen Uitgebeeld’ in Nieuwegein en nog een aantal kunstroutes en exposities.

Ook is zij lid van Vormvast, een keramiek/schilder collectief dat eens per jaar in Amsterdam exposeert.

In haar galerie in Nieuwegein organiseerde Sasja elke twee maanden een expositie en een Kunst Kafee maar nu zij er een nieuw atelier, een groot kantoorpand, bij heeft, ligt dat op deze locatie even stil. In het grotere pand worden nu exposities met andere kunstenaars en met haar leerlingen opgezet.

Ook bij de reizende expositie Mea Vulva - ode aan de vagina was zij nauw betrokken. Nu zijn er plannen voor ‘Droomreis’ en uitbreiding van het Land Art Project dat zij in de Dordogne is gestart.

Veel plannen en bezigheden dus, waarop Sasja zegt:”gelukkig heb ik geen tv, dat scheelt een hoop tijd. Rust nemen is wel een issue”.

Ook qua exposities wordt er breed gewerkt. Er zijn galeries die haar uitnodigen, ze heeft een kunstmanager die exposities en leuke activiteiten regelt en zelf regelt zij ook veel. Zichtbaar blijven, dat is de clou. “Daarom mail ik”, zo zegt Sasja “soms ook nieuw werk naar galeries die ze selecteert op stijl. Daar komt bijna nooit direct een reactie op, maar soms jaren later wel: blijkt dat ze je steeds in de gaten hebben gehouden!”

Uitbreiden van het netwerk gaat veel in de vorm van reclame door leuke dingen te organiseren waar mensen gratis van kunnen genieten. Daarmee komt ze in de krant (dat is al goede en gratis reclame) en wordt er goodwill gecreëerd bij bewoners maar ook bij de gemeente en het plaatselijke bedrijfsleven. Ook profileert zij zichzelf via haar websites en in manifestaties en exposities, waarvan ze de meeste zelf (mede) organiseert.

Exto kwam via het forum van het HNKF in de picture. Een soort wisselwerking dus, daar het HNKF eigenlijk voortkwam uit exto.
Momenteel vertoeft Sasja echter heel weinig op het forum. Meestal wordt ze door vrienden getipt als er weer een expo of een manifestatie op handen is, om te kijken en eventueel te participeren. Eigenlijk zou ze wel meer willen checken maar het kost gewoon erg veel tijd om alles bij te houden. Van de inhoudelijke discussies houd zij zich tegenwoordig verre. In het verleden liepen die wel eens uit op vervelende modder-smijt-partijen en daar moet ze niets van hebben: “Het is al moeilijk zat om als kunstenaar je ding te doen en dat te blijven doen. Ik vind dat we elkaar moeten steunen.” aldus een uitgesproken Sasja.

De exto-site fungeert als extra site. Op Sasja’s hoofd-site staat alleen het werk van de afgelopen twee jaar.

Heb je een vraag aan Sasja? Stel hem hier!

Rian van Nieuwkerk

Bijlagen:
2004 miki[1].jpg
2004 miki[1].jpg [ 123.81 KiB | 2541 keer bekeken ]
Bericht: #1
03 maart 2010 20:21
Profiel

Mooie tekst! Onderschrijf ik 100%! :D

Bericht: #2
05 maart 2010 12:21
Profiel

Dank je wel Nico!