Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview Henk Terwal 
Avatar gebruiker

Berichten: 2986
naam            Henk Terwal
woonplaats    Oss
opleiding       Grafische School 
discipline       Lithografisch tekenaar
site http://henkterwal-kerkinterieurs.exto.nl

Bijlage:
Foto Henk Terwal in Vianen.jpg
Foto Henk Terwal in Vianen.jpg [ 123.27 KiB | 1677 keer bekeken ]


De inspiratiebron waaruit het werk van Henk ontstaat zijn oude gebouwen, de oude kerken die al eeuwen bestaan.
Het vakmanschap dat daaruit spreekt, van bouwvakker tot orgelbouwer, schrijnwerkers etc. En de tijd die daar zijn aandeel in heeft gehad, dingen die zijn veranderd, bijgebouwd of afgebroken, noem maar op. Voor Henk is dat het ultieme moment om het bouwwerk anno vandaag vast te leggen, zeg maar als een geschiedenisboekje. Het is te vergelijken met de landsgrenzen van 50-60 jaar geleden en nu.

De werkmethode kan je gecompliceerd noemen, tijdrovend ook. Het tekenen op locatie gebeurt altijd in een speciaal schetsboek op A3-formaat. Ook worden er foto’s gemaakt om indien nodig de herinnering weer aan te gaan hoe de situatie was. De schets wordt daarna vergroot op een kopieermachine tot het gewenste formaat. Deze kopie wordt dan gecorrigeerd en opnieuw helemaal nagetekend op tekenpapier. Dat corrigeren is noodzakelijk om de juiste perspectieven te krijgen.

Afbeelding

Deze wijze van werken lijkt monnikenwerk en dat wordt, na een vraag van onze kant, door Henk volledig bevestigd: “Inderdaad is het een monnikenwerk. De gecorrigeerde tekening in het voortraject vind ik beslist nodig. Dáár kan ik nl. nog ingrijpen en ernstige constructieve fouten voorkomen. Niets is zo erg dan verkeerde perspectieven in mijn werk, het valt immers gelijk op. Overigens gaat het overtekenen op aquarelpapier natuurlijk wel sneller na die tussenfase. Op het aquarelpapier teken ik met 7H of 9H. Dat snijdt a.h.w. in je papier. Uitgommen gaat dus niet want met zo’n hard potlood blijf je tekenfouten zien."

Als deze basistekening naar het gevoel goed is, tekent Henk deze overnieuw op aquarelpapier om daarna de kleur in te wassen. 
Ook dat is een proces waarin goed afgewogen moet waar het licht vandaan komt en hoe dat te ‘schilderen’. Dat bezorgt hem dan ook wel eens “een slapeloos nachtje” aldus Henk. Het moment van aquarelleren kan soms een half tot driekwart jaar later dan het tekenen zijn. In de zomer tekent Henk namelijk op locatie, omdat het daar ’s winters, vooral in een kerk, echt te koud voor is; zeker als je stil zit te tekenen.
Bij de stadsgezichten legt Henk zich niet de eisen op die hij met de interieurs aan zichzelf stelt.

Afbeelding

Ze worden (meestal) gemaakt met goed weer, lekker buiten aquarelleren en snel werken anders droogt het onder je handen. Overigens zijn de sepia’s van kerkinterieurs ook losser en vergelijkbaar met de stadsgezichten.

Al het werk heeft een eigen verhaal. Toch is hij altijd nog blij met zijn vroege aquarel uit 2002. Want toen Henk de tekening maakte van de Oude Kerk in Amsterdam was op datzelfde moment - hij wist daar niets van – zijn dochter daar aan het repeteren met het koor. Zij troffen elkaar daar in alle onwetendheid en onverwacht!

Afbeelding

Ook is de Nijmeegse Stevenskerk koorsluiting uit 2008 erg favoriet. “Zelden zag ik zo’n mooie lichtval de kerk binnenvallen” vertelt Henk daarbij.

Afbeelding

Ondanks het feit dat Henk praktisch continue aan het schilderen is wil hij zich nog geen fulltime kunstenaar noemen want daarnaast wordt ook veel tijd gespendeerd aan het zingen in een kamerkoor.
Lessen geeft hij niet, maar is zeker bereid om workshops te geven. Een aantal jaren terug heeft hij dat mogen verzorgen in de Westerkerk van Enkhuizen en dat is erg goed bevallen zowel voor leraar als leerlingen.
Om zijn werk te exposeren organiseert Henk alles zelf. Hij staat dan ook niet op markten en wordt evenmin door een galerie vertegenwoordigd. De contacten worden veelal gelegd op het moment dat hij in een kerk aan het tekenen is. In dat geval maakt hij van de schets een foto en mailt deze naar de contactpersoon. Met regelmaat lukt het dan om op korte of langere termijn zijn werk te exposeren. 

Ook bekijkt hij de expositielokaties op exto van andere kunstenaars. Als daar interessante locaties bij zitten, geschikt voor zijn werk, dan wordt geprobeerd het werk daar geëxposeerd te krijgen. “Een lastige bezigheid overigens”, voegt Henk toe. Veel bezoekers op de site bij exto is een streven, maar dat is echter niet genoeg. Tijdens de drie á vier exposities per jaar in het land zorgt Henk er daarom voor dat er materiaal zoals ansichtkaarten en portfolio's te koop zijn. Ook probeert hij vaak via de kranten een artikel geplaatst te krijgen. Dat laatste is trouwens steeds lastiger te realiseren, daarom vraagt hij ook altijd een vermelding op de eigen site van de locatie waar geëxposeerd gaat worden.

Mond-op-mondreclame heeft Henk tot exto gebracht en dat bevalt uitermate goed. Het is uitermate gebruiksvriendelijk en het werk is gemakkelijk te plaatsen. Exto is dan ook de hoofdsite. Het forum wordt soms gelezen, maar veel tijd maakt Henk er niet voor vrij “maar prima voor mensen die wat verder de discussie aan willen gaan of bv. advies nodig hebben” zo sluit hij af.

Heeft u nog een vraag aan Henk? Stel deze dan hier.

Rian van Nieuwkerk


Bericht: #1
26 mei 2010 13:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Zoek naar:
cron
Powered by phpBB