Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Interview Hanneke Bruijnjé 

Naam: Hanneke Bruijnjé

Opleiding: autodidact, diverse cursussen en workshops, verder veel boeken aangeschaft
Discipline: keramiek
Website: www.hannekebruijnje.nl

Afbeelding

Inspiratie krijgt Hanneke overal vandaan. Zo kan het zijn dat de inspiratie komt tijdens het creëren van een object maar ook thema-exposities zijn een grote uitdaging.

Al haar werken zijn handgevormd, meestal met rollen opgebouwd, soms met platen klei of een combinatie van beiden. De stookwijze is voor Hanneke van groot belang omdat het uiteindelijke resultaat bepaald. Haar voorkeur gaat uit naar raku- en rookstook.

Over de vaasvormen is Hanneke zelf zeker te spreken, maar zij zou er niet echt specifiek één als favoriet aan kunnen wijzen. Bij de één vindt zij de vorm mooier, bij de ander de stookwijze.

Bijvoorbeeld van ‘Breeduit’ vindt zij het glazuur en de vorm erg mooi.
Afbeelding

Maar ook ‘zwanger’ vanwege de vorm en de rookstook.
Afbeelding

Hanneke is parttime kunstenaar. Naast haar bezigheden in het huishouden en haar dubbelfunctie als secretaris/penningmeester van ‘De Kunstpicknick’, een kunst en cultureel evenement dat eens per jaar wordt gehouden in Huizen (zie www.kunstpicknick.nl), werkt zij ongeveer 15-20 uur in de week in haar atelier.

Ze exposeert regelmatig en haar werk is permanent in diverse galeries te koop. Alleen voor Galerie La Chamotte in Laren maakt zij vogels in klei en brons.
Afbeelding

Kunstmarkten zijn niet favoriet. Wat Hanneke daar vooral aan tegenstaat is de organisatie er omheen, de tijd die het kost, en, zo zegt ze: “helaas is het niveau van de deelnemers vaak van dien aard dat men al snel de keramiek te duur vindt in vergelijking met andere waar die aangeboden wordt.”

Officiële keramiekmarkten, zoals in Gouda, Dwingeloo en Milsbeek zijn natuurlijk van andere orde. Deze markten worden dan ook zeker door haar bezocht, maar deelname is om organisatorische redenen geen optie.

Wel doet zij jaarlijks mee aan de Atelierroute Huizen, die altijd in het 2e weekend van oktober, onder de noemer ‘Open Atelier’ wordt georganiseerd. Voorheen was Hanneke ook aangesloten bij de Keramisten van Noord Holland maar toen deze groep stopte met het maken van een boekje, is zij uitgestapt.

Op de vraag of ze ook workshops geeft zegt Hanneke dat mensen dat vaak vragen maar dat het niet aan haar besteed is. “Ik wil mij niet vastpinnen op bepaalde dagen, ik wil gewoon mijn tijd zelf indelen” zegt ze.

Wat zij wel leuk vindt is af en toe een workshop te geven. Dat is te overzien, twee halve dagen in totaal. Voor een klein groepje, 4 tot 5 man, een workshop vogels maken. In twee dagen wordt er dan een vogel geboetseerd (met behulp van een mal), bisquit gebakken en gerookstookt.

Vorig jaar werd Hanneke gevraagd een workshop te geven over het rookstoken. Dat had ze nog niet eerder gedaan maar omdat er meer vraag naar was besloot zij er een over de techniek van het rookstoken en barrelfire te geven. Als voorbereiding op deze workshop van één dag schreef Hanneke een handleiding, met foto's ter illustratie en zij maakte vooraf de vogeltjes. De cursisten konden na een geslaagde dag beide items mee naar huis nemen. Conclusie achteraf: “erg leuk om op deze wijze kennis over te dragen aan anderen.” (http://www.keramiekraku.nl/)

Tussen Hanneke en diverse galeries is een levendige wisselwerking gaande. De ene keer stapt zij op hen af en de andere keer komen zij haar vragen. Al naar gelang organiseert zij zelf dan een expositie of wordt er een vanuit betreffende galerie geregeld. Verder houdt zij een bestand bij van mensen die ooit wat bij haar gekocht hebben en bij het Open Atelier heeft ze altijd een boekje liggen waarin mensen hun naam en email kunnen achterlaten, ook liggen er dan visitekaartjes die men mee kan nemen. Van dat laatste betwijfelt Hanneke overigens het positieve effect.

Daarnaast zit zij bij LinkedIn, heeft ze een pagina in de Kunstgids Art Guide Nederland/Musea en ook in 50 Kunstenaars van Nederland (komt uit in februari). Op diverse sites is haar naam te zien, waar toch af en toe een reactie uit voortvloeit. Ook staat haar kaartje bij het Singer in Laren.

Hanneke vermoedt dat ze bij toeval bij exto terecht is gekomen. Het is alweer even geleden en exto was nog niet zo groot. Het bevalt haar goed. Af en toe krijgt zij via exto een reactie, wat ook weer leuk is.

De extosite wordt gebruikt naast Hanneke’s eigen website maar neemt wel de belangrijkste positie in van alle sites waar zij verder op vermeld staat.

Met vlagen begeeft zij zich op het forum. Soms een paar weken achtereen, dan weer maanden niet. Alles kost veel tijd en die is nu een keer beperkt. Maar ze ervaart het wel als handig/nuttig/informatief.
Jammer vind zij, dat er weinig over keramiek te vinden is. Want, zo zegt Hanneke: “Als ik zelf een vraag stel krijg ik weinig antwoord en dan nog vaak van iemand die schildert en weinig/tot geen inzicht heeft in de vervaardiging van keramiek.

Via exto probeer ze nu ook een groep op te zetten voor keramiek/beeldhouwen in 't Gooi. Vooralsnog is daar helaas niet veel interesse voor.

Hanneke heeft op haar site ook werken voor aan de wand.
Afbeelding

En op onze vraag: Is dit nu iets is dat je voor het leuk tussendoor doet en gaat je animo eigenlijk uit naar vaasvormen of denk je dat dit een mogelijkheid is om keramische wandobjecten verder te ontwikkelen?” antwoordt ze:
“Heel vaak hoor je mensen zeggen dat ze een bepaald werk erg mooi vinden, dat het perfect in hun huis zou staan, maar …. er is geen plaats voor. Voor een schilderij is vaak wel plaats maar voor een keramisch werkstuk niet. Dat was ook weer bij de laatste Atelierroute. Toen vroeg iemand of ik niet eens wat keramiek wilde maken voor aan de wand. Zelf had ze al een kip, maar zocht iets als een varken of schaap o.i.d. De vrager mailde mij vervolgens een foto van de kip, absoluut niet iets dat mij aansprak. Ik heb haar toen mijn werkwijze uitgelegd en drie dieren gemaakt voor aan de wand. Allemaal met een transparant glazuur, raku gestookt. De vormen spraken haar wel aan, de kleur echter niet. Dus nu ben ik aan het overwegen of en hoe er, eventueel, meer kleur in te brengen.

Een paar jaar geleden heb ik ook al keramiek gemaakt voor aan de wand, abstract op een zinken plateau. Het waren er drie en de galerie wilde ze graag ophangen als drieluik.
Afbeelding

Zij was er van overtuigd dat dit zo verkocht zou zijn. Weliswaar was een ieder zeer enthousiast over de werken, maar verkocht is het niet. Toch vind ik het een uitdaging om hiermee door te gaan.

Op het extoforum werd redelijk positief gereageerd. De galerie waar ik momenteel exposeer vind het wel erg leuk maar heeft momenteel geen plek om het op te hangen. De andere galeries waar werk van mij staat hebben het nog niet gezien. Het is moeilijk… de opmerking die gemaakt werd: ‘het is net een doorgesneden beeld, alleen het schaap niet’, is eigenlijk wel waar. Daar wil ik vanaf, het moet dus anders, maar hoe weet ik nog niet. De komende tijd ga ik daarmee aan de slag.”

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
17 feb 2010 14:41
Profiel

Ha Hanneke,
Leuk om je op deze manier een beetje te leren kennen :)
Groet.

Bericht: #2
18 feb 2010 18:14
Profiel

Goed idee om werk voor aan de wand te maken, dat toch ruimtelijk is!

Bericht: #3
20 feb 2010 16:21
Profiel WWW

Dag Hanneke,

Leuk om je interview te lezen. Prachtige vazen maak je. Ik houd van Raku gestookt. De effecten zijn vaak zo bijzonder.
Groet van Annemiek Hattink ( die tot haar 19-de in Huizen heeft gewoond :) )

Bericht: #4
20 feb 2010 21:23
Profiel

Hallo Ingeleonora,

Of het een doorbraak gaat worden? Ik denk het niet. Zoals ik al zie in het interview is ga er verder mee en wil werken maken voor aan de wand die meer abstract zijn. Ik zal die tzt wel op exto tonen.
In ieder geval bedankt voor je reactie. :P

Bericht: #5
26 feb 2010 11:12
Profiel

Hallo Annemiek,
Leuk dat je ook in Huizen hebt gewoond. Kom je er nog wel eens? Zo ja, kom dan rustig eens bij mij langs in mijn atelier. Kun je nog wat rakuwerken zien. Raku is een geweldige stook, het geeft je echt veel voldoening, soms ook niet.... Maar het is altijd spannend of iets lukt zoals je het in gedachten hebt. Je haalt het uit de zaagselton en dan gissen hoe het er uit zal zien, want dat zie je pas als het schoongemaakt is. Een stuk kan er licht groen uitkomen, maar blijkt na schoongemaakt te zijn toch turkoois te zijn. :D

Bericht: #6
26 feb 2010 11:18
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]