Algemene informatie
Naam: Mariken de Goede
Opleiding: Autodidact
Discipline: Beeldend / poëzie
Bijlage:
marikendegoede2.jpg [ 27.48 KiB | 1846 keer bekeken ]
Inspiratie en werkwijzeWie of wat inspireert jou in je werk? Werk je volgens een bepaalde methode? Bij een opdracht verzamel ik zoveel mogelijk informatie en ga vaak naar de locatie of mensen toe, benader het onder werp van zoveel mogelijk kanten. Bij een gedicht - opdracht- schrijf ik steekwoorden op en loop er een tijdje mee rond. In vrij werk ga ik op reis en ontstaat de vorm tijdens het proces; voor poëzie geldt eigenlijk hetzelfde.
UitgelichtWelk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? Het kamerscherm 'Rietkraag', gebaseerd op: "
Het riet fluistert niet, de wind. Het riet fluistert, niet de wind."

Het werk is uitgezet in twee rijen of twee cirkels. Simpel, effectief, vrolijk, de tekst blijft boeien. En het werk is nog verkocht ook aan meneer Riet, echt waar! Die houdt niet van vitrage en zette mijn werk voor het raam.
Je schrijft op je introductiepagina: “Steeds vaker vinden woorden een plek in mijn werk.” Boven genoemde werk is daar een prachtig voorbeeld van. Ben je een liefhebber van poëzie? Zou je ook met teksten van andere kunnen werken of ervaar je de woorden als een onderdeel van je autonome beeldende proces?
En, tot slot, in dit kader ben ik zeer benieuwd naar het idee achter de kastjes zonder of met gedicht. Zou je daar iets over kunnen vertellen?.
Werken met woorden van anderen deed ik nog nooit. Wel maak ik tekst - poëzie, vaak haiku - in opdracht bij een speciale gebeurtenis of bij een kunstwerk van iemand. En ja, ik ben een liefhebber van poëzie. Zeker ook waardeer ik de resultaten van workshops: 'brandende tekst' en 'voor de coupé' tijdens lek art, en de tekst op vlaggen in het poëzie labyrinth, te Diepenheim.
De open/ dicht kastjes zijn kastjes die " zomaar " of op aanvraag / opdracht ergens staan en de passant kan wel of niet een gedicht lezen en/of meenemen. Soms zijn de gedichten thematisch meestal en vaak gaan zij over de omgeving waar ze staan. Ik houd erg van kunst - in de ruimst zin van het woord – buiten de galerie /naast de sokkel - vandaar: stichting KOLK- kijk 'open lucht kunst'-. De kunst is er onaangekondigd, je ziet het wel of niet, je doet er wel of niet iets mee..
open/dicht kastjes.
coupé bankje in uiterwaarde
labyrinth in het land als spoor
Hoe profileer je jezelf?
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke? Ik ben fulltime kunstenaar en 's zomers brugwachter buiten Amsterdam. Ik werk graag en veel op de brug. Beeldhouwen in steen gaat goed en werken met wilgentenen ook. Doe ik momenteel veel.
Geef je les/workshops? Ja, tot een paar jaar geleden gaf ik de workshops “Verkenning in steen ", daarin werd gewerkt met vrij zachte kalksteen en stond techniek centraal. Nu op verzoek geef ik een workshop “Vorm in steen”.
Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?Ik presenteer mijn gedichten op de brug. Verder doe ik momenteel niet veel op dit vlak. Ik werk nu aan een grote opdracht op locatie, zodoende komt het kleinere werk een beetje in het gedrang en ik heb geen 'voorraad'.
Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat? Ik ben voorzitter van stichting KLANK. Het contact en betrokkenheid bij deze stichting heeft al veel projecten in samenwerking opgeleverd. Verder ben ik lid van FNV kiem.
Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld? Ik doe mee aan kunstmanifestaties. Diepenheim / Tubbergen / Flevonatuurpark / Lek-art. Ik organiseer zelf ook van alles.
Op welke manier breid jij je netwerk uit? Via collegakunstenaars en op de brug.
Exto
Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)Via een bevriende kunstenares. Exto bevalt prima!
Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra? Mijn extosite is mijn hoofdsite. Ik heb ook nog een stichting KOLK en die heeft eigen site.
Ben je wel eens op het extoforum? Daar ben ik nog nooit geweest.
Heb jij ook een vraag aan Mariken de Goede? Stel hem hier.Agnes Frijlink