Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview Els Vegter 

Algemene informatie:
Naam - Els Vegter
Woonplaats - Utrecht
Opleiding - Universiteit en particuliere kunstopleiding
Discipline - Schilderen en mixed media

Afbeelding

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk?

De huid is leidraad in mijn werk. De huid in de zin van: tastbaar en hoe iets voelt. Dat uit zich in de vondsten die ik gebruik en de structuren in de verfhuid. Maar ook huid heel letterlijk in de vorm van stukken dierenhuid. En huid als onderwerp van het schilderen in huidlagen en huidlandschappen. In 2008 heb ik een serie 'Skinscapes' gemaakt. Vanuit deze serie ben ik verder gegaan naar Aarde, aardlagen en zo ontwikkelde er zich een serie 'Earthscapes'. Inspiratiebron hievoor zijn satelliet- en googlebeelden van planeet aarde. Die verwantschap tussen de macrowereld (aarde) en de microwereld (huid en cellen) vind ik boeiend.

Een andere inspiratiebron is bezoek aan tentoonstellingen: het zien van werk van andere kunstenaars. Zo vond ik de laatste tentoonstelling van Michael Raedecker in het GEM, Den Haag heel inspirerend. Het zette mij aan tot het gebruik van wol en het borduren van het doek om organische, kwetsbare vondsten vast te zetten.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Sinds een aantal jaren werk ik in series. De serie Landschappen (vanaf 2006), de serie Huidlandschappen (2008), serie Aardelandschappen (vanaf 2009) en de VondstenVanVegter waarbij ik werken maak geïnspireerd op een vondst uit de natuur of de industrie. Ik gebruik altijd olieverf die ik verdun met lijnolie en gomterpetijn. Voor het bevestigen van de materialen werk ik met speciale pasta's.

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?

Het werk 'Inconvenient Beauty' stond aan de wieg van de serie 'Huidlandschappen'. Het is een heel tastbaar werk waarin verval '(dierlijke resten) en schoonheid (de bloemvorm) samen komen. Voor mij was het een uitdaging om in dit werk een groot bot van een eland te gebruiken. Daarvoor moest ik zelf echt een dempel over. Bij exposities merk ik dat het werk veel tegenstrijdige reacties oproept. Van 'ontroerend mooi' tot 'uitgesproken vies'. Dat controversiële vind ik spannend aan dit werk.

Afbeelding

Vraag van Exto over een werk:
Heb je voor dit werk een google earth-voorbeeld gebruikt?
Inspiratiebron voor dit werk is een satellietfoto van Abu Dhabi uit een boek met kunstzinnige satellietfoto's. Ik vond het origineel erg mooi in wat fletse pasteltinten.

Afbeelding

Verander je eventueel iets aan de compositie t.o.v. van het voorbeeld tijdens het schilderen?
Mijn vertaling is heel anders geworden, alleen al omdat ik een breed doek heb gebruikt. (De foto was vierkant.) Ik ben absoluut geen perfecte imitator. Verre van dat. Naschilderen vind ik eigenlijk behoorlijk frustrerend om te doen. Dus ik vertrek vanuit een foto en maak dan vervolgens mijn eigen beeld. Dit was mijn eerste Earthscape. In het begin blijf ik altijd dichtbij de werkelijkheid. Als de serie vordert, kom ik losser van de werkelijkheid en worden het meer schilderijen die multi-interpretabel zijn. Dat vind ik zelf spannender en interessanter. Toch heb ik altijd een vertrekpunt nodig. Bij de serie huidlandschappen ging dat ook zo: eerst de letterlijke weergave van de huidlagen en de epidermis en in de werken erna ging ik meer abstraheren.

Wat was er eerst, de fascinatie voor het geografische (landschap) of de fascinatie voor de huid?
De verwantschap tussen onze huid, de cellen, de bloedvatenstelsels en de aarde van bovenaf vind ik fascinerend. Ik zoek dus beelden die iets van die verwantschap laten zien. Dat kan in het beeld zijn (eilanden als eilandjes van Langerhans) of in de kleur (rood als kleur van bloed en leven).

Wat wil je eventueel zeggen met dit werk?
Met dit specifieke werk wil ik niet speciaal iets zeggen. Het weerspiegelt wel mijn eigen ontwikkeling en proces. Eerst was er de belangstelling voor huid en dat is in deze serie Earthscapes vertaald naar aardkorst, rafelige aardranden, riviermondingen etc. Met de gehele serie Earthscapes (die nog in ontwikkeling is) wil ik de aandacht vestigen op de samenhang tussen micro- en macrokosmos en op onze planeet aarde. Een planeet die geweldige schoonheid laat zien, een planeet die ons draagt en leven geeft maar enorm bedreigd wordt door ons intensieve gebruik.

Hoe profileer je jezelf?
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke? Geef je les/workshops?

Ik ben fulltime kunstenaar. Ik schilder en geef sinds kort ook presentaties over mijn werk. Ik ben bezig om netwerken en bedrijven daarvoor te interesseren. Incidenteel geef ik wel eens een workshop. Regelmatig lesgeven vind ik teveel afleiden van mijn eigen scheppende werk. Verder schrijf ik als freelance journalist artikelen voor het tijdschrift Beelden, tijdschrift voor ruimtelijke kunst. En ik blog op mijn eigen site en het Volkskrantblog over kunst in relatie tot huid. Ik bezoek daarvoor regelmatig tentoonstellingen en dat inspireert ook weer voor mijn beeldende werk.

Sta je op markten en/of wordt je door een galerie vertegenwoordigt?
Ik heb één keer op een kunstmarkt gestaan, maar vond dat geen succes. Mijn werk is daar te groot, te duur en te uitgesproken voor. Ik heb wel meegedaan aan diverse kunstroutes zoals Open Stal in Oldeberkoop en de Kunstschouw in Zeeland. Ik word niet door een vaste galerie vertegenwoordigd, maar ben wel eens door een galerie gevraagd voor een tentoonstelling op locatie.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik werk in een kunstverzamelgebouw waar we twee maal per jaar mee naar buiten treden met Open Atelier Dagen. Ik ben lid van het CBK-Utrecht en lid van een ondernemersnetwerk. Sinds kort ook van een vrouwennetwerk in Utrecht met wie ik eet en ideeën uitwissel.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Komend jaar heb ik twee exposities die voor mij geregeld worden. In één geval wordt het werk zelfs uit m'n atelier gehaald en verzekerd vervoerd en vervolgens netjes opgehangen. Maar dat is een uitzondering. Ik organiseer veel zelf; leg zelf contacten en werk mijn eigen ideeën uit. Daardoor ben ik ook veel achter de computer te vinden in plaats van in mijn atelier. Het is altijd zoeken naar een balans. In 2009 heb ik veel energie gestoken in contacten en netwerken. In 2010 wil ik mij graag weer meer richten op het werk in het atelier.

Afbeelding

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Ik heb een netwerk van geïnteresseerden en deze mensen stuur ik mijn eigen nieuwsbrief 'VersuitdeVerf'. Als ik open atelier heb, ligt er altijd een lijst klaar waarop mensen hun mailadres achter kunnen laten als ze interesse hebben. Ik heb mijn collega-netwerk in het kunstverzamelgebouw en ook in Utrecht. Verder ben ik redelijk actief op Linkedin. Exto is ook een interessant netwerk. Afgelopen jaar heb ik meegedaan met de reizende tentoonstelling Mea Vulva.

Exto
Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)

Dat is zes jaar geleden geweest. Ik hoorde dat het een gratis site was, waar je zelf makkelijk je werk en je teksten op kwijt kon. Ik vond dat een interessante optie. Ik houd wel van zelfwerkzaamheid. Toen het lukte om al mijn foto's erop te krijgen (in het goede formaat enzo) gaf dat een enorme kick. Een paar jaar geleden was ik nogal digibeet. Het grote voordeel nu vind ik dat ik elke wijziging direct zelf kan doorvoeren en niet afhankelijk ben van een webmaster. Sinds twee jaar heb ik een betaalde site waardoor ik een eigen domeinnaam heb, wat ik in mijn geval professioneler vind.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Ja, de Extosite is hoofdsite. Mijn werk staat ook op andere kunstenaarssites, maar Exto is het meest uitgebreid en meest actueel.

Ben je wel eens op het extoforum?
Nee, uit mezelf ga ik dat niet bezoeken. Daarvoor ben ik te druk (ik heb ook nog een gezin te verzorgen). Ik ben wel eens op specifieke forums geweest zoals van Mea Vulva en op dat van de Ballotagecommissie. Als er dan een discussie speelt en ik word daarop attent gemaakt, dan praat ik wel mee. Maar het is niet mijn lievelingstijdverdrijf.

Agnes Frijlink

Bijlagen:
els vegter in atelier.jpg
els vegter in atelier.jpg [ 216.55 KiB | 3145 keer bekeken ]
els vegter.jpg
els vegter.jpg [ 128.24 KiB | 3145 keer bekeken ]
Bericht: #1
12 jan 2010 17:16
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]