Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview Erlinde Ufkes Stephanus 

Algemene informatie:
Naam: Erlinde Ufkes Stephanus
Opleiding: Amsterdamse Grafische School en Vrije School
Discipline: Schilderen & Sculpturen

Afbeelding

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk:
Ik ben een heel intuïtief persoon, maak alles op gevoel. Zo ontstaan ideeën bij mij vaak tijdens de afwas, onder de douche, tijdens een wandeling of het autorijden; ineens is het er! Zo ontstond in 2003 het idee van mijn lampdames, de serie Company. Ik had een oude lampenkap en een oud stoeltje ergens in de schuur staan, waar ik ooit wat mee wilde doen. Eigenlijk heb ik mijn leven lang met papiermache gewerkt en zo werd het plaatje in mijn hoofd compleet. In 2005 werd ik door een Project-interieurstylist gevraagd om iets opvallends te maken voor de woonbeurs Wonen & Co. Daarvoor heb ik mijn eerste drie lampdames vervaardigd die bij binnenkomst meteen in het oog sprongen. Dat was de eerste zet tot het maken van een serie en waar ik nog steeds intensief mee bezig ben. Van 1 model, “I want to sit NOW!!!”, heb ik een mal laten maken en er zijn er, in gelimiteerde oplage, een aantal van kunststof gemaakt, zodat deze lamp ook geschikt is voor buiten. Op dit moment heb ik er één in de tuin staan.

Afbeelding

Verder ben ik een echt buitenmens, ik hou van de natuur, maar zeker ook van de dieren om me heen. Heel anders dan met mijn sculpturen, wil ik in mijn schilderijen emotie vastleggen; het leven proberen te vangen en weer te geven. Voornamelijk schilder ik portretten van dieren, maar niet allemaal levensecht. Af en toe heb ik een onbedwingbare behoefte om er iets eigens van te maken, of iets geks, zo je wilt.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Met het schilderen werk ik plat. Dat wil zeggen, ik werk op paneel. Die bewerk die eerst voor met een ondergrond, waarna ik ga schetsen. Is het klaar voor verdere bewerking, dan leg ik het paneel neer om druipen en lopers te voorkomen, want ik schilder met alles wat los en vast zit. Huisverf, acryl, spuitbussen etc. Ik begin relatief netjes, om daarna los te barsten met slierten (vaak zwarte) verf over het schilderij te gaan. Vaak belandt de verf op een plaats waar het nu net niet de bedoeling was en dan moet ik wachten tot de verf droog is om e.e.a. later weer bij te kunnen werken. Zo ontstaat dus de gelaagdheid en spontaniteit die kenmerkend is voor mijn werk.

Met mijn beelden werk ik volgens een totaal ander procedé, heel ouderwets: kippengaas, behangplaksel, papier en gips. Ik denk dat iedereen die de lagere school heeft doorlopen het wel herkent. Alleen is dit veel arbeidsintensiever dan mijn schilderwerk, want mijn dames zijn over het algemeen levensgroot en soms nog iets groter. Alles moet goed droog zijn, eer ik de toplaag van gips kan toevoegen. Daarna moet ik het schuren, dan weer verder gipsen om wederom te schuren. Wanneer het me naar de zin is, gaan de lagen verf er over. Elk beeld is uniek, ook de exemplaren die in kunststof zijn gegoten; alles schilder ik met de hand en steeds in andere kleuren en motieven. Soms maak ik de kleuren en motieven op verzoek, omdat een koper zijn of haar voorkeur heeft te kennen gegeven.

Ik hoor vaak dat mijn lampen vast veel ruimte opeisen. Natuurlijk is het ’t mooist als je werk alle ruimte krijgt, maar veel van mijn creaties staan/zitten gewoon in de huiskamer waar ze prima tot hun recht komen.

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Omdat ik twee verschillende disciplines uitoefen, kom ik ook met twee werken:
Tasty Straw. Een portret van een koe die stro eet. Nou niet echt een creatief onderwerp maar toen ik met het portret bezig was voelde ik me helemaal op en top en dat is terug te zien vind ik. De levendigheid spat er van af en ik ben er zeer tevreden over!

Afbeelding

Balance. Een beeld dat nog niet klaar is, maar waar ik met zeer veel genoegen aan werk op dit moment. Denk dat ik dit beeld het mooiste vind uit de serie Company. Maar dat moet nog blijken natuurlijk…

Afbeelding

Hoe profileer je jezelf?
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik werk fulltime. Dat wil zeggen, ik breng mijn kinderen naar school, doe wat aan het huishouden (liefst niet te veel) en daarna trek ik mijn werkkleding aan en ga aan de slag. Natuurlijk heb ik het grote voordeel dat mijn wederhelft zorgt voor een zeer groot deel van het basisloon, waardoor ik veel meer vrijheid geniet dan een kunstenaar die moet rondkomen van het zelf ingebrachte inkomen. Tot 2005 heb ik altijd gewerkt, als grafisch vormgever. Daarna zette ik de stap om mij fulltime met mijn kunst bezig te houden. Dat was overigens in hetzelfde jaar dat ik koningin Beatrix een schilderij heb geschonken tijdens de waterinlaat van Blauwestad, een woon/natuur/recreatieproject waar ik inmiddels middenin woon. Dat gaf zo veel publiciteit, dat de stap naar fulltime kunstenaar een stuk makkelijker was geworden, bleek achteraf…

Geef je les/workshops?
Ik heb een tijdje schilderles aan kinderen gegeven, maar ondanks dat ik het een leuke bezigheid vond, bemerkte ik dat er veel tijd ging zitten aan alle voorbereidingen. Tijd, die ik liever besteed aan het zélf bezig zijn. Wel geef ik zo hier en daar, en heel af en toe, workshops aan grote groepen waarvoor ik word gevraagd.

Sta je op markten en/of wordt je doordoor een galerie vertegenwoordigt?
Jazeker, ik sta op diverse Art-fairs, kunstmarkten e.d. Dodelijk vermoeiend, maar wel erg leuk omdat je meteen de reacties ziet en/of hoort van de bezoekers. Mensen nemen je visitekaartje mee en eventueel heb je nadien een opdracht van ze of willen ze toch het schilderij of beeld dat ze hebben gezien. Ook exposeer ik regelmatig bij verschillende galerieën waarvoor ik word gevraagd.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, en hoe uit zich dat?
Ik ben lid van diverse kunstgroepen. Omdat ik in Oost Groningen woon, zit ik toch in een uithoek. Maar wat misschien veel mensen niet weten, is dat het hier wemelt van diverse zeer goede kunstenaars. Daarom bundelen we de krachten en ben ik aangesloten bij meerdere kunstgroepen, die elk hun eigen traject volgen; kunstroute’s, groepsexposities, workshops, lezingen etc.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Eigenlijk word ik voor exposities gevraagd, maar wat ik wel af en toe doe, is een galerie aanschrijven om mijn gebied te vergroten om te exposeren. Wat ik merk is dat een galerie bij mij terechtkomt via een kunstmarkt waar ik ooit gestaan heb, dus zijn die kunstmarkten voor mij nog zeker de moeite waard.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Wat ik al eerder zei; een galerie aanschrijven, op kunstmarkten staan, maar ook mijn werk op verschillende kunstsites te zetten. Verder mail ik op gezette tijden nieuwe wetenswaardigheden rondom mijn werk rond.

Exto
Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)

Op zich is dat wel grappig. Ik werd op Exto geattendeerd door een sitebouwer die een kunstsite had gemaakt. Maar ik vond dat er te weinig respons op kwam en vroeg aan hem of hij daar oplossingen voor had. Hij noemde Exto als voorbeeld en na wat googelen kwam ik bij jullie terecht.

Fungeert je Extosite als hoofdsite of is het extra?
Ik ben een betalend Exto-lid waardoor ik de mogelijkheid had om een eigen domeinnaam te kiezen. Mijn atelier en site heet De Meerlandse Koe en Exto fungeert voor mij tot op heden als hoofdsite.

Ben je wel eens op het Extoforum te vinden?
In het verleden was ik er dagelijks op te vinden, de laatste tijd is het wat minder. Maar het is een voor mij uitermate goed klankbord. Ook de wat ongedwongen stemming op de - niks aan de hand- fora’s vind ik bijzonder prettig. Ondanks dat je je collega-kunstenaars niet kent in levende lijve, schept het toch een band. En inderdaad; op sommige exposities/kunstmarkten kom je elkaar dan in het echt tegen, wat heel plezierig is. Zo ook bij Mea Vulva- Mooi Kut!: een initiatief van kunstenaars van Exto, die een reizende tentoonstelling hebben georganiseerd waaraan ik mee gedaan heb, was een erg bijzondere ervaring. Het was een Feest der herkenning om elkaar nu werkelijk eens te ontmoeten!

Agnes Frijlink

Bijlagen:
Erlinde_in_atelier.jpg
Erlinde_in_atelier.jpg [ 368.74 KiB | 3946 keer bekeken ]
Bericht: #1
28 dec 2009 20:51
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]