Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Interview Peggy Wauters 

Algemene informatie:
Naam: Peggy Wauters
Adres: Goeferdinge, België

Opleiding:
- Sierkunsten, Kunstambachten aan de Stedelijke Academie voor schone Kunsten te Aalst
- Monumentale Kunsten aan de Koninklijke Academie voor schone Kunsten te Antwerpen.

Discipline: alles waar zij, op dat moment, haar zinnen op zet
Website: p-wauters.exto.nl

Afbeelding

Op de eerste vraag over wat haar inspireert steekt Peggy gelijk van wal. Haar inspiratie haalt zij dikwijls uit oude foto's en materialen. Soms spreekt de kleur of textuur aan, maar dikwijls ook de sfeer. Deze dingen worden dan ‘herwerkt’.

Momenteel werkt zij het meest aan schilderijen, die gaan over het onderzoek en de vraagstelling rond het menselijk gedrag of beter: wangedrag. De sociale normen, met in het bijzonder tegenstrijdigheden in omgang met anderen en/of instincten die de overhand nemen. De schilderijen krijgen door de tegenstellingen een ambivalent karakter, bijvoorbeeld het werk hieronder:

Afbeelding

Het jonge kind (lief en in zachte tinten geschilderd) die een vogel in de handen heeft en deze de veren uittrekt. Dit is namelijk wat kleine kinderen aanrichten (in dit geval onbewust) wanneer we ze niet aanleren, onderwijzen, dat dit niet aanvaardbaar is.

Deze tegenstrijdigheid vind je bijvoorbeeld ook terug in het schilderij "me and Johny"

Dit werk gaat over een echtpaar dat zich ogenschijnlijk lijkt te vermaken en begint te dansen maar bij nader inzicht zie je de verwilderde ogen van de man en de starre uitdrukking en het blauwe oog (door geweld) van de vrouw. Kortom, zoals wel eens gezegd wordt: "ze kunnen niet met en ze kunnen niet zonder elkaar."

Wellicht is dit confronterend maar ook herkenbaar voor iedereen: de mens, onverbloemd. Door dit alles zó voor te stellen, hebben de werken soms ook een wat zwarte, donkere, sarcastische -maar ook humoristische inslag. De techniek en kleurtoepassing maken alles weer wat lichter van aard

Peggy is fulltime kunstenaar, ze werkt met enkele curatoren en wordt door een aantal galerijen vertegenwoordigt. :
- Galerij Marc van Meensel (zelem-Halen) Belgie
- 100 Tonson Gallery (Bangkok) Thailand,
- Tapper Popermajer (Tekomatorp) Zweden
- Barany Artists (New York) USA

De eigen exposities organiseert zij niet, omdat dat wordt geregeld door anderen. Daarnaast is ook voor Peggy internet hét medium voor uitbreiding van haar netwerk: met de site op exto, facebook, myspace etc.

Op de vraag hoe zij bij exto terecht is gekomen antwoordt Peggy: door andere kunstenaars die bij jullie een site hebben. Dat bracht haar ertoe ook zelf een site aan te maken en het bevalt goed. Het is makkelijk zelf bij te houden; p-wauters.exto.nl is dan ook haar hoofdsite. Op het forum komt zij niet dikwijls, soms even vlug eens wat lezen, maar ze schrijft er niet.

Tot slot nog een laatste vraag:Wat je tot de schilderijen brengt is bv. ook te zien in het werk: we will help you any moment now.

Afbeelding

In dat opzicht lijkt zich een veranderende benadering te voltrekken in je werk. Daar waar je een aantal jaren terug veelal het verhaal vertelde door veel beelden in één te zetten is het nu 'kleiner', meer 'naar binnen' en meer alsof je de intiemere aanpak hebt gekozen: kom dichterbij en kijk eens goed.
Komt die inspiratie dan nog steeds uit hetzelfde vaatje en hoe uit zich dat dan in je materiaalkeuze? Of is deze ook aan het veranderen?

Die (falende) onderlinge betrokkenheid tussen mensen is een onderwerp waar veel kunstenaars momenteel aan werken. In hoeverre is je materiaalkeuze daar een extra uiting van?

Peggy: Ja, misschien is het wat intiemer geworden bij de schilderijen, wellicht komt dit doordat ik me vooral baseer op foto's, bv. familieportretten. Zulke foto's zijn al intiemer. Bij "we will help you any moment now" ben ik meer uit een thema vertrokken en heb ik gewerkt zonder foto's. Bij de schilderijen ben ik uitgegaan van een foto en daarop verder gewerkt in dezelfde richting en vanuit hetzelfde thema. Dus meerdere geschikte foto's bij elkaar gepoogd te krijgen en als ik een foto zie die me aanspreekt dan komt de rest vanzelf. Soms is het de uitstraling van de foto of gewoon de persoon zelf; dan weer de blik in iemands ogen; het kan werkelijk alles zijn.

Wat de materiaalkeuze betreft, daar zit echt geen vaste in, nu schilder ik en wie weet wat ik morgen doe, materiaal komt bij mij op de tweede plaats, dat is gewoon het medium die ik gebruik om te realiseren wat ik in mijn hoofd heb.

Rian van Nieuwkerk

Bijlagen:
foto peggy wauters.jpg
foto peggy wauters.jpg [ 66.16 KiB | 4831 keer bekeken ]
Bericht: #1
22 dec 2009 20:41
Profiel

Je maakt boeiend werk Peggy, ik hoop het nog eens in het echt te kunnen aanschouwen.

Bericht: #2
24 dec 2009 21:09
Profiel WWW

Ik heb je werk al eens in het echt mogen aanschouwen en ik ben er een grote fan van!

Groet,

Carla

Bericht: #3
27 jan 2010 09:15
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]