Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview Ans Bakker 

Algemene informatie

Naam:Ans Bakker

Opleiding: HKU Hogeschool voor de kunsten Utrecht
Discipline: Theatervormgeving

http://www.ansbakker.nl

Afbeelding

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk en werk je volgens een bepaalde methode?
"Het leven van alledag inspireert mij, met name de geloofs- en bestaansovertuigingen van mensen. De vragen met de onduidelijke antwoorden, de onzichtbare antwoorden die alleen voelbaar zijn en vaak niet duidelijk te omschrijven. Het bestaansrecht met de voeten in de aarde of met het hoofd in de wolken en hemel. De werelden/domeinen waarin je kunt vertoeven. Elk domein heeft zijn eigen echtheid en op elke vraag weer een echt heel ander antwoord.

Daarnaast: zaken vanuit veel perspectieven bekijken. Wat is dan de waarheid? Het universum an sich. Maar wat me vervolgens ook inspireert zijn lappen tekst over het bestaan, de natuur, de aarde, de lichtheid, de vorming van een mens,verhaal. Niet dat ik veel lees, het zijn de flarden die genoeg zijn, passages uit boeken. Soms word ik gewezen op citaten, teksten, stukken muziek die ik met elkaar vermeng en waar ik een beeld of verhaal aan geef.

Ik weet niet altijd hoe ik tot een concept kom, maar die verzameling van tijd heb ik nodig om tot ruimtelijk werk en installaties te komen. Omdat ik in een concept of thema beter kan werken probeer ik vaak ook de verschillende perspectieven vorm geven. Ik lees (of misschien heb ik het zelf bedacht) bijvoorbeeld ergens : "Autisme is een eerste contact met het universum". Dat zijn voor mij vraagstukken die me enorm inspireren. Ik zoek geen antwoord, geen conclusie, alleen een weg naar een ander perspectief die me ruimte geeft om de oordelen/ overtuigingen lichter te ervaren.

Dat doe ik met het vormgeven aan materiaal. Dus dan kun je wel van een methode spreken zoals hierboven beschreven."

Uitgelicht
"Welk werk is voor jou belangrijk of neemt een speciale plek in?
Een werk dat voor mij een belangrijke plek inneemt is zeldzaam. Ik merk vaak dat het alweer “over” is nadat ik in het proces verder werk. De herinnering aan dat proces is dus een kunstobject. Ik sta er dan weer los van en kan er makkelijk afstand van doen.

Het werk waarin ik bezig ben dat neemt altijd een speciale plek in. Nu ben ik bijvoorbeeld met vilt en haakwerk bezig, en een oude kinderwagen. Het zijn allemaal kleine elementen die samen een groot object/installatie moeten gaan vormen (dat is een manier van werken die ik het liefst gebruik), breien aan een iets wat nog gebreid moet worden. Vaak zijn het witten, zodat ik niet word afgeleid door kleur en er uiteindelijk wel de accenten in kan leggen, of niet.

Afbeelding

De laatste fotoserie met de modellen en de viltobjecten is Janna Wonder geworden, een enorm speciaal werk. Niet eens om mijn werk, maar om de foto en ik kan dan ook niets anders zeggen dat het mijn werk niet meer is maar dat van de fotograaf: René Kramers. Die speciale stilte die er te zien en te voelen is raakt mij diep en is weer inspiratie tot wat nieuws dat alweer in gang is gezet."

Afbeelding
fotografie en styling : http://www.kamer465.nl

Hoe profileer je jezelf? Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst? En zo ja: welke?
"Ik profileer me als beeldend kunstenaar, theatervormgever, ‘mooimaker’, ruimtelijk vormgever, stylist en decorateur en werk fulltime aan mijn projecten. Ook word ik nog vaak ingehuurd als stylist/decorateur om grote feesten, evenementen en of beurzen aan te kleden met dan meestal de hemelse nesten of andere decoratieve toegepaste kunst. Workshops of lessen geef ik niet, maar ik sta soms op een beurs.

Meestal echter word ik uitgenodigd door galeries waarvan er één werk van mij in stock heeft en verkoopt. Ik ben lid van van BK en BBK, van Staalkaart Amersfoort en van Stock in Den Bosch.

In het verleden heb ik wel eigen exposities georganiseerd. En de laatste jaren doe ik vaak mee aan gezamenlijke exposities waar alles wordt geregeld."

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
"Zelf in de glossymagazines komen te staan, op beurzen presenteren, veel en mooi drukwerk uitgeven en naar pr-bureaus sturen, veel internet “bedrijven” "

Exto
"Hoe ik bij exto terecht ben gekomen weet ik niet meer, keertje googelen op “gratis” volgens mij. Het is mijn enige site omdat het zo ontzettend handig is in onderhoud. Er zijn nog 10-tallen andere sites waar ik mijn werk op heb staan maar dat is meer voor de pr en naamsbekendheid dan dat ik ze bijhoud; teveel werk.

Bij exto zit ik elke dag wel een uurtje de boel bij te houden of te zorgen dat ik d.m.v. nieuw werk weer bovenaan kom te staan. Enfin, ik vind het ook heel leuk om op deze internetmanier met mijn werk bezig te blijven."

Een vraag over je glaswerk: welke methode pas jij toe? Maak je ook gebruik van readymades of maak je alles zelf zoals bv. je toegepaste vilt en breiwerk?
"Mijn glasobjecten zijn gegoten glas: sandcasting-techniek, d.w.z. vloeibaar glas van 1260 graden wordt gegoten in een zandbak waar je vooraf een mal in hebt gedrukt.

De techniek is niet echt moeilijk, maar vereist een grote concentratie bij het bewerken ervan omdat het erg heet is en dus gevaarlijk, zeker als je moe bent of ongeconcentreerd werkt. Deze techniek is al heel oud en werd al in 3000 v Chr. Toegepast. Je kunt het eigenlijk niet alleen doen omdat je heel snel moet werken en meerdere handen bijna tegelijk nodig hebt voor het proces. Ik werk intussen wel zelfstandig met deze techniek want die ben ik na 5 jaar wel machtig.

Het geblazen glas beheers ik niet helemaal. Daarin ben ik afhankelijk van de technieken van de blazers. Ik werk samen met verschillende glasblazers en begeleid het werk van ontwerpfase t/m de uitvoering en afwerking.

Ik zie het glas, vilt, hout enz. als materiaal wat verschillende ambachten nodig heeft om te bewerken. Ik bewerk ze met "liefde" opdat ze vloeibaar en kneedbaar en vooral doen wat ze kunnen en binnen hun bereik ligt.

Vroeger toen ik als meisje ging stagelopen bij een etaleur en hij me zag worstelen met de confectie zei hij: "Je moet de stof het werk laten doen". Ook zei hij eens: "Het moet eruit zien alsof er een briesje doorheen waait". Zo mooi, wat zo iemand vanuit een heel andere discipline bij je teweeg kan brengen! En eigenlijk zoek ik elke keer het materiaal bij mijn objecten uit. Ik werk ook vaak vanuit het materiaal. Ik trek het uit z’n verband. En ik houd van de enorme contrasten samen.

Het vilt wat ik gebruik is fabrieksvilt (dus niet door mij gevilt; ik moet er niet aan denken, nog een ambacht erbij). Dikke matten en dunne lagen. Ik knip -, stans -, was -, kook -, trek - en duw ze, kortom: ik hou een logboek en stalen bij met de verschillende bewerkingen en methodes. Omdat ik van veel hou en altijd in aantallen en collecties denk, ben ik weken /maanden bezig met series maken. Waarom ik dat doe weet ik nog steeds niet maar het voelt gewoon zo. Eén is echt niet genoeg.

Haken en breien doe ik allemaal zelf. Overdag heb ik lichaamsbeweging nodig en de avonden zijn om te handwerken, computeren of te exto-en. Soms heb ik verlangens/dromen dat mijn atelier vol zit met assistenten. Misschien kan ik daar ooit eens aan toegeven. Maar ik wil altijd alles zelf doen; wellicht vanuit een gemis naar een verdere carrière als ontwerper. Ik weet het niet. Maar wie het weet mag me echt advies geven, daar sta ik voor open.

Weet je, het voelt gewoon goed om zo bezig te zijn, ik ben er gelukkig mee."

Rian van Nieuwkerk

Bijlagen:
ansbakker.jpg
ansbakker.jpg [ 5.75 KiB | 4024 keer bekeken ]
Bericht: #1
15 dec 2009 14:51
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]