Naam: Frieda van Voorst.
Woont in: Garzeno (Italie).
Vakgebied: Schilderen.
Website:
http://friedavanvoorst.com/Bijlage:
Frieda van Voorst.jpg [ 155 KiB | 4341 keer bekeken ]
Kun je iets over je achtergrond vertellen?Ik heb van 1966 tot 1971 de m.o.opleiding op de k.a.b.k. gevolgd en ben dus eerste graads bevoegd. Na de akademie heb ik ongeveer 10 jaar op een middelbare school part time lesgegeven en tot ons (mijn man en ik) vertrek naar Italie, nog zo'n 10 jaar part time aan volwassenen. Voordat we emigreerden heb ik ook 8 jaar lang diverse bestuursfuncties vervuld, ik vertegenwoordigde b.v. pulchri studio bij de gemeentelijke kunst aankopen.
In Italie schilder ik alleen maar.
Wat zijn zoal je inspiratiebronnen?Oude foto's,vooral van vrouwen, inspireren mij. Ook stukken krant,oude poststempels en -zegels, die steeds meer tot het verleden behoren in deze gedigitaliseerde wereld.
Deze werken, die meestal 150x100 cm.groot zijn, bestaan uit gemengde technieken en laten combinaties zien van figuraties en abstracties, geschilderde gedeelten en collages.
Daarnaast maak ik veel portretten in opdracht, hetgeen natuurlijk aansluit bij de gezichten die ik schilder.
Deze zomer heb ik zo'n 30 olieverf schilderijen gemaakt, op kleiner formaat, waaronder ook enkele portretten. Lang geleden was ik van olieverf op de reukloze waterverven, o.a.zelfgemaakte acryl, overgestapt en nu de ramen weer dicht moeten is het (weer) over met de olie en de terpentine.
Bijlage:
Carta 08.JPG [ 165.15 KiB | 4341 keer bekeken ]
Zijn er werken die je speciaal zou willen uitlichten?Alle werken die ik toon buiten mijn atelier zijn mijn lievelingen, anders komen ze de deur niet uit. Daarvan kan dan weer eens de een dan weer de ander favoriet zijn. Het hangt ook af van waar ik op dat moment mee bezig ben, waarmee ik bedoel, dat het een relatie heeft met het laatst gemaakte. Je bent (qua werk) ook je eigen inspiratiebron.
Inspiratie komt nooit terwijl je op de bank zit, maar ontstaat al werkend. Ik werk graag met veel van mijn werk om me heen, zoals op de foto van mijn atelier te zien is. Ook boven langs de reling hangen veel schilderijen.
Bijlage:
in atelier.jpg [ 187.68 KiB | 4341 keer bekeken ]
Soms zie ik de vrouwen in combinatie met een paard afgebeeld. Ik vroeg me af of dat een symbolische toevoeging was. Is dat zo?De paarden in de schilderijen verwijzen naar de kunstgeschiedenis en zijn gebaseerd op ruiterstandbeelden. In dit werk verwijst ook het profiel en de titel " Piero della Francesca" naar de Italiaanse renaissance.
Verder is het aan de beschouwer om eigen associaties en fantasie op het schilderij te projecteren
Bijlage:
Paard.png [ 461.65 KiB | 4341 keer bekeken ]
Als ik je zou vragen een portret aan te wijzen waarmee je het meest blij bent, welke zou dat dan zijn?Dan wijs ik deze aan.
Bijlage:
portret.jpg [ 213.32 KiB | 4341 keer bekeken ]
Dit portret vind ik een van de mooiste, omdat het een schilderij is (100x100cm.) waarin gezicht en de rest van het schilderij een eenheid vormen.
Galeries: Mijn werk is door de jaren heen in tal van galeries verkocht en geexposeerd geworden, ook in Zwitserland, Duitsland en Belgie. Ik ben werkend lid van het kunstenaarsgenoodschap pulchri studio sinds 1979, waar ik ook veel tentoonstel. Ook komen er belangstellenden in mijn atelier, want hier in noord Italie woon ik tenslotte in een prachtig gebied, waar mensen graag op vakantie komen.
Hoe ben je bij Exto terechtgekomen? Mijn man heeft de site ontdekt, waarschijnlijk via google. De extosite is mijn hoofdsite, die ik zorgvuldig bijhoud door nieuw werk er op te plaatsen. Via de extosite weten veel mensen mij te vinden en mails via zo'n exto envelopje hebben zelfs tot nieuwe vriendschappen geleid.
Heb je ook een vraag aan Frieda? Stel hem hier.
Agnes Frijlink