Kunstenaar: Jan van der Ster
Opleiding: Akademie Psychopolis te Den Haag
Discipline: Schilderen.
Website:
http://www.janvanderster.comBijlage:
Jan van der Ster.jpg [ 319 KiB | 4850 keer bekeken ]
Wat zijn je inspiraties?Bij mij komt steeds de inspiratie door en/of tijdens het bestuderen van de kunstgeschiedenis. Het zien van goede beeldende kunst zet aan tot creeren.
Ik denk dat dat betekent dat ik van de kunst hou om de kunst. Of wel "l'art pour l'art".
Hoewel de kunst zelf mij inspireert, wil dat niet zeggen dat ik mij voeg in enige kunststroming. Ik ben uitsluitend bezig mijzelf te onderzoeken, hetgeen natuurlijk inhoudt dat ik een egotripper ben ten aanzien van mijn beeldend werk.
Mijn schilderijen zijn subjectief en nooit gericht op een boodschap of maatschappelijke kritiek. Engagement ga ik uit de weg en ik voel mij veilig bij archetypen die vaak in mijn schilderijen voorkomen.
Werk je volgens een bepaalde methode?Ja natuurlijk, maar dit geldt vaak voor een bepaalde periode. Wanneer een methode geen nieuwe inzichten meer biedt, verander ik en ga expirimenteren. Wat er vervolgens te voorschijn komt is vaak hetzelfde, maar dan in een nieuw jasje.
Technisch gezien: Ik meng gips met marmerpoeder en breng dat aan op een liggend katoenen doek dat op spi-raam is gespannen. Met behulp van water en veel wrijven zorg ik voor een optimale hechting.
Na het drogen zet ik het doek rechtop en bekras het met een spijker. Daarna ga ik schilderen. Ik heb weinig verf nodig omdat de gips-materie al enkele milimeters dik is, hetgeen mij goed uitkomt want de dichtsbijzijnde winkel met verf is anderhalf uur rijden.
Welk werk is voor jou belangrijk?In het algemeen gezegd: het laatste werk!
Mocht dit antwoord niet bevredigen: het werk waarvan ik het gevoel heb dat ik volledig mijn zin heb gekregen !Vaak is dat dan ook werk dat mij nieuwe perspectieven biedt voor een volgend werk.
Het schilderij "Equilibrio" en "Equilibrio II" vind ik bv. mijn fijnste werken van dat jaar. Voor mij is de associatieve waarde ervan heel groot en is de spanning voelbaar.
Helaas is de overdracht van maker naar kijker over het algemeen niet bar groot en komt het begrip meestal van colega's en/of galeriehouders.
Bijlage:
Equilibrio.JPG [ 301.46 KiB | 4850 keer bekeken ]
"l'art pour l'art" en het bewust niet streven naar een maatschappelijk engagement, snap ik, denk ik, maar dat betekent niet dat je werk geen expressie en inhoud bevat. Sommige beelden zijn zeer sterk en roepen een diep geweten gevoel op, zoals 'Exodus', bijvoorbeeld. Ik ben daarom benieuwd hoe jij in expressionistisch opzicht aanwezig bent in je werk. Natuurlijk heeft mijn werk inhoud, al was het alleen al de opmerking L'art pour l'art. Maar ook anders, bijvoorbeeld 'Exodus', dat mag dan een sociaal element bevatten. Het begrip exodus is mij de laatste tijd ingegeven door de beelden uit de wereld en is voor mij alleen maar, met alle respect, een begrip, om mijn beeldend werk aan op te hangen. Een noodzakelijk begrip, dat wel, want het moet wel aanwezig zijn als een leidraad bij het schilderen.
Aleen maar vlekken maken daar zijn weer andere kunstenaars mee bezig. Maar het verhaal is een middel en geen doel.
Waar ben ik in mijn werk? Als ik schider ben ik alleen maar nieuwsgierig, ik denk zeker niet rationeel. Iedere spetter, iedere streek maakt mij nieuwsgieriger naar het resultaat van de volgende. Wel ben ik erg geconcentreerd, niemand moet op dat moment zo maar mijn atelier binnenkomen.
Ik ben mij niet bewust van vrolijkheid of van neerslachtigheid. Pas als het doek tegen mij gaat praten word ik erg vrolijk.
Bijlage:
Exodus.JPG [ 149.12 KiB | 4850 keer bekeken ]
Een aantal symbolen komen vaak terug, vooral de stieren (of ossen) kop. Hoe is dat motief in beeld gekomen en staat deze ergens voor (of had de stier evengoed een konijn kunnen zijn)?De stierenkoppen zijn archetypen en konijnenkoppen beslist niet. Een stier staat ergens voor, kracht, aarde en materie. Een konijn staat voor Kerstmis.
Bijlage:
Ad Infinitum.JPG [ 226.05 KiB | 4850 keer bekeken ]
Fulltime.Ik ben fulltime kunstenaar en ben vrijwel iedere dag in mijn atelier. Het lesgeven aan volwassenen deed ik 25 jaar geleden toen ik nog in Holland woonde. Nu woon ik al 23 jaar in Garzeno, een bergdorp in Noord Italie. Er zijn ca.800 inwoners en geen van hen is geinteresserd in schilderen anders dan deuren en muren.
Gedurende 30 jaar word ik vertegenwoordigd door galeries in Nederland en Zwitserland en ben ik door galerie-houders op beurzen gebracht in Basel, Keulen en Parijs.
In Zwitserland had ik mijn beste tentoonstellingen in Zurich, Basel en Zug.
Naast deze galeries werkte ik samen met een manager in Holland en in Zwitserland. Veel van het organiseren liet ik aan hen over.
In Holland was ik lange tijd lid van de Haagsche Kunstkring op de Denneweg. Maar heb dat vanwege mijn emigratie naar
Italie laten verwateren en intussen is dit lidmaatschap beeindigd.
Bijlage:
Artemis Ephese.JPG [ 262.51 KiB | 4850 keer bekeken ]
Exposities.Mijn laatste expositie was in Amsterdam in oktober 2010.
Galeriehouders zijn soms nieuwsgierig en komen soms naar mijn atelier in Garzeno om mijn laatste werk te zien. Vaak worden dan afspraken gemaakt voor een volgende tentoonstelling.
Netwerk.Ik ben niet meer vaak bezig om mijn netwerk uit te breiden. Het is rustig zoals het nu gaat en dat vind ik best zo.
Komt er een nieuwe galerie die mijn werk wil promoten, dan graag, komt die niet dan blijft alles rustig en ben ik ook tevreden. Op mijn leeftijd kan je niet aan de gang blijven, tenslotte.
Bijlage:
The Birds.JPG [ 175.32 KiB | 4850 keer bekeken ]
Heb je ook een vraag aan Jan van der Ster, stel hem hier!
Agnes Frijlink,