Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Interview met Atie de Swart 

Berichten: 13
Bijlage:
Atie de Swart.jpg
Atie de Swart.jpg [ 49.6 KiB | 74462 keer bekeken ]

Naam: Atie de Swart
Woonplaats: Almere-Stad
Opleiding: Autodidact: Ik heb cursussen bij diverse kunstenaars gevolgd bij o.a Jur Keeskamp in Amsterdam, Jan Sierhuis en Jan van Amstel. Ik ben gediplomeerd begeleidster van amateur kunstgroepen.

Discipline:Schilderen
Bijlage:
kat.jpg
kat.jpg [ 28.28 KiB | 74462 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?

De oude meesters zoals Rembrandt. Maar ook bijvoorbeeld Renoir.

Werk je volgens een bepaalde methode?

Ik schilder zoveel mogelijk volgens de klassieke methodes, glaceren met olieverf laag over laag. De laatste tijd werk ik meer met acrylverf maar dan in de stijl van olieverfschilderen. Dit is lastiger omdat acrylverf zo snel droogt maar het lukt prima na een beetje oefening. De meeste mensen begrijpen niet dat mijn schilderijen met acrylverf zijn gemaakt, ze denken altijd dat het olieverf is.

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?

Het schilderij “Jonkheer Six” van Rembrandt, ik had van de huidige Jonkheer Six een uitnodiging ontvangen om het origineel in zijn huis te komen bekijken. Hij had mijn versie op Exto gezien. Het orgineel is echt een indrukwekkend werk van Rembrandt. En een eer dat ik in zijn grachtenpand werd ontvangen.
Bijlage:
Jan Six.jpg
Jan Six.jpg [ 64.61 KiB | 74462 keer bekeken ]


Hoe profileer je jezelf?

Ik voel me meest figuratief/realistisch portretschilder en schilderdocent.
Onder de naam Schildergroep Almere geef ik zo'n vijftien jaar schilderles aan cursisten.

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik geef bijlessen Nederlands aan leerlingen van het voortgezet onderwijs en inmiddels ook aan volwassenen die bijvoorbeeld bezig zijn met herintreden op de arbeidsmarkt en te weinig kennis van het Nederlands hebben. Daarnaast geef ik ook schilderles aan prive leerlingen bij mij thuis.

In 1996 overkwam mij een ernstig auto ongeluk en daardoor ben ik dit jaar met vervroegd pensioen gegaan. Ik ben 38 jaar werkzaam geweest als docente Nederlands. Nu heb ik dus nog meer tijd om te schilderen.
Bijlage:
Esperanza.jpg
Esperanza.jpg [ 40.53 KiB | 74462 keer bekeken ]


Heeft dit ongeluk invloed gehad op je kijk op mensen en hoe je ze schildert?

Nee dat heeft totaal geen verschil gemaakt. Wel realiseer je je meer dat het leven eindig is en dat je leven elk moment drastisch zou kunnen veranderen. Dus probeer je dromen na te leven. Stel niet uit wat je nu kunt doen.
Bijlage:
portret Pita.jpg
portret Pita.jpg [ 70.83 KiB | 74462 keer bekeken ]


Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?

Nee ik sta bijna nooit op een markt en ben niet door een galerie vertegenwoordigd. Wel is mijn werk veel gevraagd in ziekenhuizen en gezondheidscentra en daar exposeer ik ook wel.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?

Mijn eigen groep heet Schildergroep Almere.
Er zijn momenteel nog 10 leden maar in de 15 jaar dat de groep bestaat zijn er heel veel schilders door mij opgeleid die nu zelf exposeren en verkopen.

http://atiedeswart.exto.nl/

Heb je een vraag aan Atie, dan kun je hem hier stellen


Bericht: #1
29 aug 2014 03:34
Profiel
Avatar gebruiker

Berichten: 18497
Woonplaats: ermelo
Geweldig katje!!!

_________________
De kleinste afstand tussen twee mensen is een glimlach :)


Bericht: #2
25 nov 2021 13:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Zoek naar:
cron
Powered by phpBB