Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
 Interview met Bjorn en Mirjam (Exto) 

Namen: Bjorn en Mirjam Hijmans
Opleidingen:
Bjorn: Telematica, Hogeschool van Utrecht
Mirjam: Bedrijfskader, Hogeschool van Utrecht

Bijlage:
Bjorn en Mirjam.jpg
Bjorn en Mirjam.jpg [ 23.96 KiB | 5446 keer bekeken ]

Wat was de aanleiding om met Exto te beginnen en wat was jullie idee achter Exto? Wat hebben hebben jullie zelf met kunst?

Exto is gestart in 2000 door Bjorn en Erwin (Berkouwer). De aanleiding hiervoor was de site die zij gemaakt hebben voor Ankie Grijsen. Deze site kon zij zelf bijhouden. Ankie kreeg veel vragen van andere kunstenaars over haar site, waarna Bjorn en Erwin besloten om dit te gaan uitbreiden, zodat andere kunstenaars ook een site konden maken. Dit werd Exto.
Het idee achter Exto was, en is nog steeds, dat elke beeldend kunstenaar gratis eenvoudig een site kan maken, zonder over technische kennis te beschikken.

Hebben jullie een favoriete kunstenaar (hoeft geen exto-lid te zijn)?
 Wat hangt er bij jullie boven de bank?
Wij zijn zelf geen kunstkenners, wij zijn bij toeval vanuit een hobby met Exto gestart. Wel hebben we veel waardering voor mooie werken en hebben we zelf ook het een en ander aan onze muren hangen. Zo hebben we een aantal werken van Ad Verstijnen en Twan de Vos, beide erg kleurrijk en vrolijk werk. Ook van Lia Stouten hebben wij een aantal werken hangen, bovendien hebben we een werk van haar gebruikt voor onze trouwkaart enige jaren geleden. Tenslotte hebben we werken van Kalpa Maclachlan en Peter van Oostzanen.
Een favoriete kunstenaar hebben we niet direct, wel komt onze smaak aardig overeen. Zowel binnen als buiten Exto is er nog veel kunst te ontdekken.

Bijlage:
3 keerpoes - Ad Verstijnen.png
3 keerpoes - Ad Verstijnen.png [ 507.94 KiB | 5400 keer bekeken ]

Is Exto voor jullie een fulltime baan of hebben jullie werk ernaast?
Wij hebben beiden geen baan naast Exto, of eigenlijk Asmen, waar Exto onderdeel van is. Naast Exto hebben we nog een aantal andere sites en houdt Bjorn zich voor een groot deel bezig met IT consultancy.

Voor de lezers die het niet weten, jullie zijn met elkaar getrouwd en samen eigenaar van Exto. Is Exto daardoor ook vaak het gesprek tijdens het avondeten?
Exto komt regelmatig ter sprake buiten ‘kantooruren’, maar wij hebben ook twee jonge kinderen (dochter van 5 en zoon van 2), die tijdens het avondeten graag hun verhaal kwijt willen. Zodra zij op bed liggen, komt echter vaak weer de laptop tevoorschijn om nog even wat mail te beantwoorden.

Bijlage:
Werkoverleg - Twan de Vos.png
Werkoverleg - Twan de Vos.png [ 372.44 KiB | 5400 keer bekeken ]

Jullie hebben een redelijk vaste kern van vrijwillige medewerkers, hoe hou je die enthousiast?
Wij zijn heel blij met de enthousiaste vrijwilligers, die allemaal ook een site hebben op Exto. Dat is ook een reden dat zij enthousiast zijn in het meedenken en meewerken aan Exto, omdat zij immers ook onderdeel zijn van Exto. Wij staan ook altijd open voor hun ideeën en op- en aanmerkingen. De crew van Exto komt twee keer per jaar bij elkaar om het jaar en lopende zaken te bespreken.

Is er vanaf het begin met vrijwilligers gewerkt, en lukt het om als dat nodig is, ook steeds weer te vinden?
In de begintijd van Exto waren Bjorn, Erwin en Mirjam de vrijwilligers, later, toen Exto begon te groeien zijn daar extokunstenaars bij gekomen. Zij hebben zich toen in eerste instantie beziggehouden met het eerste stadium van sitehelp en later de ballotage. Recent hebben wij uitbreiding gezocht voor de ballotagecommissie en die is nu weer op volle sterkte.

Bijlage:
Eilander - Peter van Oostzanen.jpg
Eilander - Peter van Oostzanen.jpg [ 157.22 KiB | 5400 keer bekeken ]

In hoeverre kunnen leden werkelijk bijdragen aan een steeds moderner Exto. Valt of staat dat met de ideeënbus?
De ideeënbus is wel de meest directe manier om een idee aan ons kenbaar te maken. Ook mag een idee naar support worden gemaild, waarna het dan door ons in de ideeënbus wordt geplaatst. Nieuwe ideeën komen ook vaak voort uit vragen van kunstenaars, zeker als blijkt dat meerdere kunstenaars tegen hetzelfde aanlopen, doen wij daar weer nieuwe ideeën uit op.

Is er iets wat je eigenlijk mist bij exto maar waar je geen kans ziet dit uit te voeren. In geval van ja, kunnen leden daarin iets betekenen?
Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe ideeën om Exto nog completer te maken. Binnenkort zullen wij weer een uitbreiding introduceren waar de laatste tijd hard aan is gewerkt; het wordt dan mogelijk om via je beheermenu workshops aan je site toe te voegen. Deze worden vervolgens ook http://www.exto.nl getoond. Op dit moment is er niets wat we echt missen, maar ongetwijfeld zullen er weer nieuwe ideeën ontstaan, hetzij door vragen van kunstenaars, hetzij door technische ontwikkelingen die weer nieuwe mogelijkheden bieden.

Naast exto hebben jullie een site voor hobbyisten, er staat daar soms werk op dat ook op Exto zou kunnen (en vice versa). Jullie hebben de keuze gemaakt 2 sites te maken, werken die ook naast elkaar zoals bedoeld? (hebben 'kunstenaars' en 'hobbyisten' genoeg zelfkennis om de 'juiste' site te kiezen? zo niet, probeer je dit nog te sturen?)
Inderdaad hebben kunstenaars soms zowel op Exto als op Hobbykunst een site. Vaak blijkt een kunstenaar zich bij een van de twee sites het beste thuis te voelen en daar het actiefst te zijn. Hobbykunst bestaat pas een paar jaar en is ontstaan omdat er voor veel mensen een drempel was om zich aan te melden bij Exto, bovendien ziet niet iedereen die plezier beleeft aan creatief bezig zijn zich als ‘kunstenaar’. Deze groep voelt zich daarom beter thuis bij Hobbykunst. Het is niet onze bedoeling om mensen te sturen om zich bij Hobbykunst in te schrijven, Exto is voor iedereen die zichzelf ‘beeldend kunstenaar’ noemt.

Bijlage:
Verhitdebat - Twan de Vos.png
Verhitdebat - Twan de Vos.png [ 338.51 KiB | 5400 keer bekeken ]

De hoogtepunten en dieptepunten van afgelopen jaren, zouden jullie daar iets over willen vertellen?
In dit geval zou ik het hoogtepunt ook het dieptepunt willen noemen en andersom. Een aantal jaar geleden stonden we met Exto op een keerpunt en moesten we besluiten op welke manier we verder wilden gaan. Dit heeft geleid tot organisatorische veranderingen, waarna wij een grote stap hebben gezet door een nieuw design in te voeren en Exto verder te professionaliseren. Wij hebben hierop zulke enthousiaste reacties gekregen vanuit de community dat dat absoluut een hoogtepunt in het bestaan van Exto was. Komend jaar wordt het design weer vernieuwd trouwens, dit bevindt zich nu in de laatste fase.

Wat doen jullie zoal aan p.r.?
Wij sponsoren regelmatig extokunstenaars, en dan met name gezamenlijke initiatieven en exposities. Verder wordt er maandelijks een nieuwsbrief verstuurd naar kunstliefhebbers en kunstenaars en zijn wij actief op Facebook en Twitter. Wat ook heel belangrijk is, is dat wij heel goed te vinden zijn in Google.

Hoe ligt Exto op dit moment in de markt en wat is de positie in vergelijking met andere online gallery's?
Exto behoort tot een van de grootste kunstsites van Nederland. Doordat Exto redelijk uniek is in haar concept, is het niet echt te vergelijken met andere kunstsites. Zo is de basissite bij Exto altijd gratis en zal dat ook altijd zo blijven en staan wij open voor elke beeldend kunstenaar, ongeacht opleiding en ervaring.

Er bestaat naast exto.nl ook exto.org. Ligt er grotere een toekomst voor Exto op de buitenlandse markt of zal Exto altijd het meest op de Nederlandse gefocust zijn?
Op de buitenlandse markt zijn meerdere kunstsites actief, die al een groot deel van de internationale kunstcommunity bereiken. Exto.org speelt daar geen hele grote rol in, hoewel er kunstenaars op te vinden zijn van over de hele wereld. Exto zal daardoor wel het meest op Nederland en België gericht blijven. Een belangrijke functie van exto.org is ook de mogelijkheid om je site tweetalig te maken. Je site bij exto.nl of exto.be wordt dan onder dezelfde naam zichtbaar op exto.org.

Als jullie nu naar Exto kijken, is het geworden zoals jullie het voor ogen hadden (vervult het de beoogde functie(s))?
Een site als Exto is nooit klaar, altijd zijn er nieuwe technieken en mogelijkheden te ontdekken. Het is ook belangrijk om in ontwikkeling te blijven, om steeds nieuwe features toe te voegen aan Exto zelf of de kunstenaarssites, om mee te groeien met de wensen van de kunstenaars en kunstliefhebbers.

Over 10 jaar, hoe zien jullie Exto dan? Zijn er nog mooie ideeën - uitbreidingen - plannen voor de toekomst?
Zoals eerder genoemd komt binnenkort de mogelijkheid om workshops toe te voegen aan je extosite. Verder hebben we nog wel wat ideeen liggen, ook voor kleine verbeteringen. Ideeen vanuit de community zijn ook altijd aan ons te mailen via support of de ideeenbus.

Bijlage:
Cirkelgedicht - Lia Stouten.jpg
Cirkelgedicht - Lia Stouten.jpg [ 100.18 KiB | 5400 keer bekeken ]

Het interviewteam,
Agnes, Rian en Liesbeth

Bericht: #1
30 dec 2011 12:20
Profiel

Héél bijzonder om op deze manier het werk van Mirjam en Bjorn, de grondleggers van Exto, te leren kennen. Met dank aan hun enthousiasme wat voor velen een mooi visitekaartje is.

Bericht: #2
30 dec 2011 19:05
Profiel

helemaal mee eens

Bericht: #3
30 dec 2011 19:07
Profiel

zeker !

Bericht: #4
30 dec 2011 19:16
Profiel WWW

Leuk jullie verhaal achter de schermen te kennen, gefeliciteerd en HAPPY NEW YEAR

Bericht: #5
01 jan 2012 08:32
Profiel

Gelukkig 2012, leuk artikel en succes met exto!

Het geschilderde beeld is niet zozeer belangrijk, de gedachtenstroom die het beeld oproept is dat wel l

Bericht: #6
01 jan 2012 19:02
Profiel WWW

Leuk om te lezen hoe jullie dat allemaal doen.
Ik ben nog steeds heel blij met mijn site bij Exto en hoop er nog heel lang gebruik van te kunnen maken.
Veel succes toegewenst!

Bericht: #7
01 jan 2012 19:16
Profiel

proper schreef:
Gelukkig 2012, leuk artikel en succes met exto!

Helemaal mee eens :D

Bericht: #8
01 jan 2012 21:25
Profiel

Leuk om dit over jullie lezen. Ben ook heel blij met mijn exto-site! Mirjam, ik vind het geweldig dat er altijd zo snel gereageerd wordt als er iets is. Bedankt voor alles! Wens jullie weer een succesvol 2012.

Bericht: #9
02 jan 2012 09:39
Profiel

Bjorn en Mirjam, bedankt voor jullie inzet en deze mogelijkheid een eigen site op Exto te hebben, voor 2012 wens ik jullie veel geluk en inspiratie, groet Kalpa

Bericht: #10
02 jan 2012 11:38
Profiel

Ik sluit me van harte aan bij alle complimenten en goeie wensen.

Bericht: #11
02 jan 2012 13:00
Profiel

oké,oké,oké,oké en oké

Bericht: #12
02 jan 2012 22:02
Profiel

Wat leuk om jullie te zien en over jullie te lezen . Ik ben heel blij met mijn Exto site !!

Bericht: #13
03 jan 2012 09:31
Profiel

Leuk interview en interessant verhaal wat betreft de totstandkoming van exto. Björn en Mirjam nog de beste wensen voor het komende jaar.
groet Bart Senders

Bericht: #14
04 jan 2012 12:23
Profiel

Dank voor jullie steun bij het e.e.a. wat betreft mijn vragen over mijn site . En samen een gelukkig nieuwjaar!!

Bericht: #15
04 jan 2012 21:40
Profiel

Fijn om wat meer te weten te komen over jullie en het ontstaan en achtergrond van exto.
Hartelijk dank voor de kansen en mooi nieuw jaar !

Bericht: #16
04 jan 2012 22:15
Profiel

Ook ik ben nog steeds heel blij met mijn Exto site.
Een heel gezond en creatief 2012 samen.
Leuk artikel.

Groet Willy

Bericht: #17
05 jan 2012 15:33
Profiel WWW

Ik ben zo blij met mijn site op Exto, en dat niet alleen. Via jullie hebben wij de mogelijkheid in contact te komen met andere kunstenaars en kunstliefhebbers. Jullie hebben een hele hoop kritiek naar je hoofd gekregen in het verleden, iets wat ik heel onterecht vond. Ondankbaar zelfs. Jullie staan open voor nieuwe ideeen, iets wat je in dit interview ook duidelijk naar voren ziet komen. Groei gaat soms samen met groeipijn. En misschien is niet een ieder blij met de veranderingen die het met zich meebracht, al kan ik zo niet bedenken welke dat zijn.

Maar ik wil jullie enorm bedanken voor de mogelijkheden die jullie bieden aan ons kunstenaars. Mijn site op Exto is mijn hoofdsite, heb een klein pakket waar ik me prima bij voel. En verder heb ik een hoop (leuke) mensen ontmoet die ik via Exto heb leren kennen. Daarnaast nog de enorme feedback die ons wordt geboden via het forum; onbetaalbaar. Had dit niet graag willen missen...

Bericht: #18
08 jan 2012 10:17
Profiel WWW

Mijn dank vertaalt zich soms in wat verbaal gestuiter (op ons forum) over ongerechtigheden die ik soms tegenkom, maar weet hierbij dat ik allang was opgezouten als ik het niet allemaal waardeerde wat jullie ons bieden.
Ik herinner me bijv. de ¨sterrenkwestie¨ en nog een paar van die feitelijk onbenullige toestanden. Het beoordelen van onze werken laat ik liever over aan ons publiek. Verbaal gesteggel is tegelijkertijd ook van vitaal belang (voor mij althans) om zo voeling te houden met de achterban.
Mijn dank betreft vooral dat jullie zoveel mensen een prachtig platform geven.
Weet dat ik jullie initiatief Klasse! vindt.

Bericht: #19
08 jan 2012 12:00
Profiel

Prachtig Peter zoals jij alles weet te verwoorden. Je haalt ook dingen aan die ik inderdaad helemaal ben vergeten; het stemmen! :D

Bericht: #20
08 jan 2012 12:09
Profiel WWW

Ook mijn dank voor de moeite die jullie in exto gestopt hebben om het te maken wat het nu is! Ik ben blij mee. Samen met mijn eigen site en facebook mijn belangrijkste site's.
Hoe zijn jullie eigenlijk aan de naam exto gekomen?

Bericht: #21
09 jan 2012 13:37
Profiel

viewtopic.php?f=100&t=4411&p=96372#p96372

Bericht: #22
09 jan 2012 19:33
Profiel WWW

vanoostzanen schreef:
Ook mijn dank voor de moeite die jullie in exto gestopt hebben om het te maken wat het nu is! Ik ben blij mee. Samen met mijn eigen site en facebook mijn belangrijkste site's.
Hoe zijn jullie eigenlijk aan de naam exto gekomen?

De uitleg van de naam is in ons colofon te lezen, deze is ooit bedacht door Erwin.

Bedankt voor al jullie complimenten en positieve reacties!

Bericht: #23
27 jan 2012 10:07
Profiel

Leuk verhaal! En leuk even een kijkje te nemen in de "exto-keuken"...

Bericht: #24
02 feb 2012 10:10
Profiel

Leuk om eindelijk eens de gezichten achter de namen te zien. Ga zo door met alles!

Bericht: #25
23 feb 2012 18:16
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]